Kanta-Häme

Jutikkalaan suunnitellaan isoa teollisuusaluetta

Valkeakosken Jutikkalaan Hämeenlinnan rajan tuntumaan nousee mittava teollisuus- ja yritysalue, jos Valkeakosken kaupungin suunnitelmat toteutuvat kaavaehdotuksen mukaan. Moottoritien kupeeseen suunnitellaan yli 90 hehtaarin aluetta teollisuuden käyttöön.

Alueen maamerkiksi on kaavailtu yli sata metriä korkeaa tuuliruuvityyppistä tuulivoimalaa, joka tuottaisi 1–10 prosenttia alueen energiatarpeesta.

– Alue on tarkoitettu tilaa vaativalle teollisuudelle, tonteista on tarkoitus tehdä riittävän suuria, jopa yli kymmenhehtaarisia, kertoo projektijohtaja Mikko Seppälä Valkeakosken kaupungilta.

Teollisuusalue on nimensä mukaisesti Pirkanmaan portti. Toteutuessaan se tulee sijoittumaan aivan maakuntarajan pohjoispuolelle Hämeenlinnan suunnasta katsoen moottoritien oikealle puolelle.

Seppälän mukaan Pirkanmaalta ei löydy vastaavan kokoisia tontteja teollisuuden tarpeisiin. Lisäksi alueelle on moottoritieltä valmis liittymä, eli 130-tien Valkeakoskelle vievä liittymä. Alueella on myös maakaasuputki valmiina.

Logistiselta sijainniltaan Seppälä kehuu Jutikkalaa lähes Hämeenlinnan veroiseksi, koska se on Helsingin, Turun ja Tampereen muodostamassa kolmiossa. Hämeenlinnaan ajaa kahdessakymmenessä minuutissa ja Valkeakosken keskustaan vartissa. Iittala on ainoastaan yhdeksän minuutin ajomatkan päässä.

”Kiinnostusta ollut”

Jutikkalan osayleiskaava on parhaillaan ehdotusvaiheessa. Se on nähtävillä Valkeakosken kaupungintalolla ja kaupungin nettisivuilla 14. huhtikuuta asti. Tavoitteena on saada kaavalle lainvoima tämän vuoden puolella ja aloittaa asemakaavoitus välittömästi sen jälkeen.

– Vuonna 2014 voitaisiin aloittaa työt alueella, mikäli valituksia ei tule, Seppälä sanoo.

Hänen mukaansa kiinnostusta Pirkanmaan porttia kohtaan on ollut, ja alustavia neuvotteluja yritysten kanssa käyty. Markkinointityötä on tehty jo kahden ja puolen vuoden verran. Alueen täyttyminen kestää kuitenkin oman aikansa.

– Tämä on Valkeakoskelle pitkän tähtäimen investointi. Ainakin kymmenen vuotta menee ennen kuin alue on täynnä yrityksiä.

Kun paikkakuntia vertaillaan keskenään yritysalueen perustamisen houkuttelevuuden kannalta, käytetään vertailun pohjana mm. etäisyyttä suurista kaupungeista, väkilukua ja liikenneyhteyksiä etenkin kumipyöräliikenteen osalta. Tässä vertailussa Hyvinkää on ykkönen, Hämeenlinna sijalla seitsemän ja Valkeakosken sijoitus on 14.

Seppälä näkeekin, että Pirkanmaan portti tulee ainakin osittain kilpailemaan Hämeenlinnan Moreenin yritysalueen kanssa. Moreenissa toimii liki 50 yritystä ja siellä työskentelee useita satoja työntekijöitä.

Samoilla linjoilla on Kehittämiskeskus Oy Hämeen eli Kehken toimitusjohtaja Mervi Käki.

– En ole kovinkaan syvällisesti hankkeeseen perehtynyt, mutta totta kai seudut kilpailevat keskenään. Toisaalta Moreeni on joustava alue, sieltä voidaan lohkoa sekä isompia että pienempiä tontteja yritysten tarpeen mukaan.

Käki ja Seppälä eivät näe alueitaan pelkästään kilpailijoina.

– Me olemme kuitenkin osa Tampereen talousaluetta, Seppälä muistuttaa.

Molemmat ovat yhtä mieltä siitä, että kaikki kolmostien varren kehittämishankkeet palvelevat HHT-käytävän muodostumista. HHT:llä tarkoitetaan Helsingin, Hämeenlinnan ja Tampereen väliin muodostuvaa nauhakaupunkia.

– Onhan tämä olennaista. Pirkanmaan portti tulee olemaan lähempänä Iittalaa kuin Valkeakoskea, Seppälä toteaa.

Porsasvuorelta tuulivoimaa

Teollisuusalueen erikoisin yksityiskohta on pystyakselinen spiraalimainen tuulivoimalatorni, jonka tehoksi on kaavailtu 1–3 megawattia. Se voisi tuottaa parhaimmillaan kymmenesosan alueen vaatimasta energiasta.

Tornin sijoituspaikaksi tulisi Porsasvuoren laki, joka sijaitsee reilun 300 metrin päässä moottoritiestä. Vuoren laki on 34 metriä tienpinnan yläpuolella. Tuuliruuvin korkeudeksi on suunniteltu yli 100 metriä, jolloin se olisi suurin laatuaan koko maailmassa. (HäSa)