Kanta-Häme Hämeenlinna

Kaahaajat aiheuttavat vaaratilanteita siltatyömailla – Autoilijan varomattomuus johti ketjukolariin

Siltaremonttien liikennejärjestelyt ovat toimineet pääosin hyvin, mutta autojen vauhdit nousevat liian korkeiksi.
Lukiokadun silta on suljettu liikenteeltä kokonaan, mutta alla kulkee vilkas moottoritie. Kuva: Tomi Vesaharju
Lukiokadun silta on suljettu liikenteeltä kokonaan, mutta alla kulkee vilkas moottoritie. Kuva: Tomi Vesaharju

Autoilijat ajavat ylinopeutta kaikilla Hämeenlinnan kolmella suurella siltatyömaalla.

Kesän aikana kaupungissa peruskorjataan Lukiokadun, Helsingintien ja Kylmälahden sillat. Kaikki työmaat aiheuttavat muutoksia liikenteeseen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Hämeenlinnan siltatyömaat kartalla. Grafiikka: Heini Suvisuo

Työmaaruuhkassa kolaroitiin

Lukiokadun silta on kokonaan suljettu remontin takia. Myös Paasikiventieltä Tampereen suuntaan lähtevä ramppi on suljettu. Sillan alitse kulkevalla moottoritiellä on auki yksi kaista molempiin suuntiin.

Hämeenlinnan rakennuttajapäällikön Eija-Liisa Dahlbergin mukaan järjestelyt ovat toimineet pääosin hyvin. Vilkasliikenteisellä moottoritiellä on kuitenkin tullut ongelmiakin ylinopeuden ja varomattomuuden takia.

Kaksi viikkoa sitten moottoritiellä sattui neljän auton ketjukolari, kun autoilija törmäsi työmaan takia pitkälle ruuhkautuneen autojonon perään. Poliisin ohjeesta varoituskyltit siltatyömaasta on nyt viety yli kolmen kilometrin päähän. Nopeusrajoitus on työmaan kohdalla 50 kilometriä tunnissa.

– Onnettomuus ei suoranaisesti ole sillan syytä. Autoilijoiden vastuulla on rajoitusten noudattaminen, Dahlberg kertoo varotoimista.

Silloilla ei malteta hidastaa

Helsingintien ja Kylmälahden risteyssilloilla nopeusrajoitusta on alennettu 50 kilometriin tunnissa. Tarvittaessa rajoitusta alennetaan vielä 30 kilometriin tunnissa.

Remonttien tilaajana toimivan Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen Terhi Siltanen kertoo, että nopeudet nousevat usein yli sallitun.

– Rajoitusta ei oikein malteta noudattaa, kun on suoraa baanaa molemmissa suunnissa.

Muuten liikenne on sujunut työmaalla normaalisti, eikä järjestelyistä ole Siltasen mukaan tullut palautetta.

Tällä hetkellä remontin sääsuojat ovat tien ulommilla kaistoilla. Kun suojat vaihdetaan sisemmille kaistoille, näkyvyys heikkenee huomattavasti. Tällöin Forssan suunnasta Hämeenlinnaan nouseva ramppi suljetaan, ja Tampereen suuntaan lähtevä liikenne kierretään vanhan kolmostien kautta.

Remontit valmistumassa ajallaan

Dahlbergin mukaan Lukiokadun alla kulkeva liikenne aiheuttaa työmaalle omat haasteensa tiukkojen turvallisuusrajoitusten takia. Sillalta ei esimerkiksi saa tippua mitään.

Varsinaiselle siltatyömaalle liikenteestä ei Lukiokadulla ole haittaa. Rajoitusten rikkomisen aiheuttamat ongelmat kohdistuvat Dahlbergin mukaan muihin liikenteessä oleville. Helsingintien ja Kylmälahden silloilla kulkee sekä liikennettä että työntekijöitä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kylmälahden ja Helsingintien risteyssillat on rakennettu 1990-luvulla.

Työmaaliikenteen valvominen on poliisin vastuulla. Kanta-Hämeen kenttätoiminnan ylikomisario Ari Pullisen mielestä työmaamerkinnät on selkeästi merkitty, ja ne pitäisi huomata ajoissa. Pullinen ei osannut kertoa työmaiden vaikutuksesta sakkojen määrään.

Siltatyömaat etenevät suunnitellun aikataulun mukaan. Kylmälahden risteyssiltojen on tarkoitus valmistua elokuun aikana, Lukiokadun sillan lokakuun lopussa ja Helsingintien risteyssillan vuoden 2020 aikana.

Kylmälahden ja Helsingintien silloilla kunnostetaan tällä hetkellä sillan betonikantta. Lukiokadun sillalla tehdään muun muassa piikkaustöitä.

Päivän lehti

4.8.2020