Kanta-Häme

Kaamea kiire uhkaa bussikilpailutusta

Pelisäännöt ja lippujärjestelmä puuttuvat, mutta syksyllä pitäisi jo linja-autoliikennettä kilpailuttaa ympäri maan.

Linja-autoliiton Sisä-Suomen osaston aluepäällikkö Tuomo Kojo kiistää, että liitto vastustaisi sinänsä kilpailutusta.

– Tässä tulee kuitenkin kauhea kiire. Nyt on reilu vuosi aikaa. Kesäkuun lopussa 2014 päättyy 25 000 linja-autovuoron siirtymäajan mukainen operointi.

Samalla loppuvat nykymuotoiset seutu- ja työmatkaliput.

Liikenneministeriö aikoo siirtää vastuun linja-autoliikenteestä yhteiskunnalle. Suuremmilla kaupunkiseuduilla vastuu tulee seudullisille viranomaisille, mutta muualla ely-keskuksille.

– Pelkona on, että jokainen järjestelee liikenteen omalla alueellaan optimaalisesti, mutta ei ota huomioon ympäröivää aluetta. Tällöin koko liikenneverkko uhkaa pirstaloitua.

Esimerkiksi Lahden ja Hämeenlinnan välillä liikennettä ovat järjestämässä Lahden ja Hämeenlinnan viranomaisten lisäksi ely-keskus.

Kuitenkin esimerkiksi koululaisia kuljetetaan jatkossakin useiden kuntien alueella. Nykyään järjestelmä toimii.

– Nykyään verkosto on tehokas. Miksi siis purkaa toimiva järjestelmä?

Brutto- vai nettomalli?

Kilpailutukset pitäisi saada käyntiin syksyllä, koska pisimmillään kuljettajien irtisanomisajat ovat puolen vuoden mittaisia.

– Tällöin linja-autoyhtiöillä tulisi olla tiedossa joulukuussa tarjouskilpailun lopputulos, Kojo laskee.

Kuitenkaan vielä ei ole tiedossa esimerkiksi, käytetäänkö kilpailutuksissa ns. brutto- vai nettomallia.

Bruttomalli tarkoittaa, että viranomainen kilpailuttaa ja ottaa taloudellisen riskin lipputulojen kertymästä. Nettomallissa taas tehdään käyttöoikeussopimuksia, joissa riski lipputuloista jää liikennöitsijälle.

Kojo arvioi, että kaupunkien liikenne tulee hoidetuksi, mutta maaseudun tilanne on täysin avoinna.

– Liikenne tulee pitää ainakin nykyisellä tasolla, jotta asiakkaat eivät lopullisesti kaikkoaisi. Jos liikennöinti on epävarmaa tai siihen tulee katkoksia, asiakkaat katoavat nopeasti. Joku ostaa auton, toinen muuttaa lähemmäs liikenneyhteyksiä.

Piletti ja hinnat?

Aivan oma lukunsa on lippujärjestelmä. Liikennevirasto on valmistellut uudenlaista lippu- ja maksujärjestelmää, Pilettiä.

Matkahuoltoa ei valittu neljän ehdokkaan joukkoon hankintalain mukaiseen neuvottelumenettelyyn. Yhtiö teki päätöksen perusteista valituksen markkinaoikeuteen. Asia odottaa nyt ratkaisua, johon voi kulua kuukausia.

– Liikennettä pitäisi nyt kilpailuttaa tietämättä, mikä on maksujärjestelmä ja mitkä ovat asiakashinnat, Tuomo Kojo hämmästelee.

Hän sanoo myös ymmärtävänsä AKT:n näkökulmaa kilpailuttamiseen. Hän arvioi, että syksyllä henkilöstön asemasta sopiminen on työehtosopimuspöydässä.

– Toivoisi, että viranomaiset ovat hereillä, ettei kilpailutuksella edesauteta harmaan talouden ilmiöitä.

Linja-autoliiton näkökulmasta nyt kannattaisi harkita aikalisää.

– Ongelma ei olisi tällainen, jos olisi rahaa, mutta valtio on ilmoittanut, ettei lisärahoitusta tule ja kuntien taloustilanne tiedetään.

Joka tapauksessa pisimmät siirtymäajan liikennöintisopimukset jatkuvat aina vuoteen 2019. (HäSa)