Kanta-Häme

Kahdelle riskirakenteiselle hallille käyttökielto Janakkalassa

Kaksi niin sanottua Isola-hallia on saanut Janakkalassa käyttökiellon. Toinen halleista on Tervakoskella ja toinen Turengissa.

Turengissa on toinenkin Isola-halli, mutta sen jänneväli on sen verran pieni, ettei suurta sortumisriskiä ole. Sillekin on kuitenkin tehtävä rakennustekninen tarkastus.

Laukaan onnettomuus taustalla

Isot teräsrakenteiset hallit ja varsinkin Isola-hallit ovat nyt tarkastelussa koko maassa. Syynä on Laukaassa tapahtunut ratsastusmaneesin sortuminen, joka vaati yhden ihmishengen.

Kunnat ovat saaneet ympäristöministeriöltä ohjeen selvittää, onko niiden alueilla riskihalleja. Sekä Laukaan maneesi että Liedossa vuonna 2010 romahtanut maneesi olivat Antti Isolan suunnittelemia. Vastaavanlaisia riskialttiita halleja on rakennettu 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa.

Janakkalassa asiassa päästiin nopeasti eteenpäin, sillä rakennustarkastaja Harri Turunen sai viime perjantaina ympäristöministeriöstä tiedon, että kunnassa on yksi riskihalli.

– Sitä kautta sain Antti Isolan yhteystiedot, ja hän taas kertoi, että Janakkalassa on kaksi muutakin vastaavanlaista hallia, Turunen kertoo.

Riskihallit varastokäytössä

Seuraavaksi Turusen piti selvittää, mitkä nämä hallit ovat, sillä suunnittelijalla ei ollut antaa kuin summittainen paikkatieto.

Ensin eli maanantaina käyttökiellon sai Tervakosken Huunassa sijaitseva halli, joka toimii varastona. Tiistaina Turunen määräsi käyttökieltoon Turengin Topintiellä sijaitsevan hallin, joka sekin on varastokäytössä.

Turengin toinen Isola-halli sijaitsee Painotiellä. Se ei saanut käyttökieltoa, koska sen jänneväli on 12 metriä eli selvästi lyhyempi kuin kahden muun Isola-hallin. Sortumisriski on tämän takia pienempi.

Janakkalassa aiotaan vielä selvittää, onko Isola-halleja kunnassa mahdollisesti muitakin.

Hämeenlinnassa selvitetään

Hallien turvallisuus on ollut tapetilla myös Hämeenlinnassa ja Hattulassa. Kummassakaan kunnassa ei ole ainakaan vielä tiedossa yhtään Isola-hallia.

– Selvitystyömme on kesken. Emme ole löytäneet kyseisen suunnittelijan kätten töitä, mutta kun ajattelee, että Janakkalassa niitä on kolme, pitäisin todennäköisenä, että niitä on täälläkin, sanoo Hämeenlinnan johtava rakennustarkastaja Timo Lehtinen.

Hämeenlinnassa tarkastelu on aloitettu halleista, joissa riski koskee ihmisiä. Varastot ja vastaavat tutkitaan Lehtisen mukaan mahdollisuuksien mukaan.

– Jos on varasto- tai konehalli, riski on enemmän taloudellinen. Niissä henkilöturman todennäköisyys on pieni.

Laukaan tapaus kiinnostaa Lehtistä kovasti, sillä hän on itsekin työskennellyt rakennesuunnittelijana.

– Mikä voi saada hallin hajoamaan niin totaalisesti ja niin äkkiä, hän ihmettelee.

– Liedossa ja Laukaassa oli kyse teräsristikkokehä-tyyppisestä ratkaisusta, joka on huonosti suunniteltuna aika hankala.

Maneeseja tarkastukseen

Isolan suunnittelemia ratsastusmaneeseja ei Hämeenlinnassa ilmeisesti ole, mutta ongelmia voi olla myös muuntyyppisissä halleissa.

Kuusi ratsastusyrittäjää saa pian rakennustarkastajalta kirjeen, jossa kehotetaan tarkastamaan hallit.

– Maneesien jälkeen tarkasteluun tulevat teollisuuden varastohallit ja maatalousyrittäjien konehallit, Lehtinen sanoo.

Hämeenlinnan urheiluhalleista Lehtinen ei ole huolissaan. Teräsrunkoisia ovat esimerkiksi Poltinaholla tenniskentän montussa olevat hallit sekä harjoitusjäähalli.

– Niiden runkojen toimintamalli on erilainen ja ne ovat uudempia kuin mainitun suunnittelijan hallit, Lehtinen sanoo.

Hän huomauttaa kuitenkin, ettei esimerkiksi harjoitusjäähallin rakenne ole riskitön, jos se on huonosti toteutettu.

Lumikuormista riskiä

Hattulan rakennusvalvonnasta kerrotaan, ettei Isola-halleista ole ainakaan vielä tietoa. Valvontainsinööri Alpo Jokela pitää todennäköisenä, että jokin vanhemmista halleista voi olla sitä tyyppiä. Se kuitenkin on selvää, ettei Isola-tyyppisiä maneeseja ole kunnan alueella.

Hattulan rakennusvalvonta selvittää halliasioita, mutta sen lisäksi siellä mietitään lumikuorman riskiä.

– Joillakin katoilla alkaa olla jo norminmukainen maksimikuorma. Lisäksi on katoilla on taitteita ja porrastuksia, joissa on suurempi lumikuorma.

Jokela huomauttaa, että riskihallien läpi käyminen ei ole kovin yksinkertainen työ.

– Ei niitä Isola-halleja löydy noin vain mistään tilastoista. Suunnittelijaa täytyy hakea rakennusluvista kohdennetusti. (HäSa)

Päivän lehti

4.4.2020