Kanta-Häme

Kaikki R-kioskit kauppiasvetoisiksi

Suomen kaikki 642 R-kioskia muutetaan kauppiasvetoisiksi ensi vuoden loppuun mennessä. R-Kioski oy:n norjalaisen toimitusjohtajan Johannes Sangnesin mukaan lokakuussa käynnistynyt muutosprojekti on alkanut hyvissä merkeissä.

– Kiinnostus on ollut suurta. Tulevien franchase-kauppiaiden koulutus on käynnistynyt Vantaalla.

R-Kioski laittoi syyskuussa haun päälle. Tarjolle tuli yli 300 työpaikkaa niin yrittäjille, täysipäiväisille myyjille kuin osa-aikaisille myyjillekin.

Sangnes muistuttaa R-Kioskin olevan franchase-yrittäjyyden edelläkävijä Suomessa 27 vuoden kokemuksella.

– Sopimusmalli on tehty yrittäjille helpoksi ja selkeäksi. Yrittäjä voi keskittyä asiakaspalveluun ja myyntiin. Me puolestamme tarjoamme vahvaa tukea, koulutuksen ja laajenevan tuotevalikoiman.

Aloitusmaksu 6 000 euroa

Uusilta kauppiailta R-Kioski edellyttää 6 000 euron aloitusmaksua, joka kattaa aloittamisen kustannukset, kuten neljän viikon mittaisen koulutuksen. Sopimuskausi on kolme vuotta, jonka jälkeen sitä voidaan pidentää molempien osapuolien niin halutessa ilman uutta aloitusmaksua.

– Sellainen asia on poissuljettu, että yrittäjäksi pyrittäisiin tarjoamalla korkeampaa aloitusmaksua, Sangnes sanoo.

Tällä hetkellä R-Kioskin hoidossa on vajaat 60 prosenttia R-kioskeista, ja loput ovat franchise-sopimuksen piirissä.

R-Kioski kuuluu norjalaiseen Reitan Convenience -yhtiöön, joka perustettiin Reitan Servicehandel -nimisenä vuonna 2001. Reitanin ketjuun kuuluvat R-Kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-Kiosk Virossa sekä Lietuvos Spauda Liettuassa. Ketju on kaikissa näissä maissa markkinajohtaja.

– Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa kaikki toimipaikkamme ovat kauppiasvetoisia. Tähän samaan malliin pyrimme nyt Suomessakin, Sangnes selvittää.

Mittavat investoinnit

R-Kioskin investoinnit ovat tänä vuonna kymmenen miljoonaa euroa. Sangnesin mukaan summa on yrityksen historian suurin ja samaa linjaa aiotaan jatkaa myös tulevina vuosina.

– Investointeja on tehty uusien kioskien lisäksi esimerkiksi kahvikonseptiin, kioskien selkeyden lisäämiseen ja tietojärjestelmiin. Ensi vuonna parannamme R-kioskien ulkoista ilmettä. R-kioskien perinteistä brändiä emme lähde kuitenkaan muuttamaan.

Sangnes ei pidä täysin poissuljettuna, että 7-Eleven-kauppakonsepti tulee jossain vaiheessa Suomeen.

– Aivan lähiaikojen asiasta ei ole kyse. Jos 7-Eleven tulee, se ei korvaa R-kioskin brändiä, vaan se tulee omana konseptinaan.

Reitan Conveniencen liikevaihto oli viime vuonna 1,8 miljardia euroa, ja sillä oli Pohjoismaissa ja Baltiassa 2 500 myymälää.

Reitan Convenience kuuluu norjalaiseen Reitangruppeniin, jonka liikevaihto oli viime vuonna 9,5 miljardia euroa. Henkilökuntaa sillä oli 34 000. (HäSa)