Kanta-Häme

"Kaikki vetävät ipaa ja apaa" - Pienpanimo pitää uutta lakia hyvänä avauksena

Vuonna 2014 perustetun Hopping Brewstersin perustajan Kimmo Kyllösen tie pienpanimoyrittäjäksi on se tavallinen. Olutharrastus lähti liikkeelle marketin uutepakkauksista, joista pannun ”oluen” maku ja koostumus muistutti kiljua. Epäonnistuneiden ja hieman onnistuneempienkin kokeilujen jälkeen innostus omien oluiden panemiseen jäi muutamiksi vuosiksi.

– Harrastus hiipui, koska menin töihin ja oli rahaa ostaa ihan oikeaa, laadukastakin olutta.

Oluiden maistelu on kuulunut Kyllösen harrastuksiin jo aikana, jolloin erikoisoluiden valikoima Suomessa oli parhaimmillaankin vaatimaton.

– Olimme parin kaverin kanssa 24 vuotta sitten Valkeakosken ensimmäiset olutnörtit. Paikallisen pubin pitäjä tilasi hanaan bitteriä ja muita erikoisoluita, joita kävimme maistelemassa. Nykyiset oluthipsterit eivät olleet vielä edes syntyneet, Kyllönen naurahtaa.

Muutamia vuosia sitten Kyllönen ryhtyi jälleen perehtymään oluen panemiseen, tällä kertaa oikeista maltaista.

– Tietoa oli saatavilla aivan eri tavalla kuin ennen, joten ajatus omasta panimosta alkoi kypsyä.

Pienpanimobuumi on kaksinkertaistanut panimoiden määrän Suomessa vain kolmessa vuodessa, ja pannut vauhtia myös Hopping Brewstersiin. Kesäkuussa Hopping Brewsters muutti uusiin tiloihin Toijalan ABC:n viereen vilkkaan E12-tien varteen. 

Uusiin tuotantotiloihin on tilattu 15 parin tuhannen litran vetoista tankkia, jotka peräti kymmenkertaistavat panimon kapasiteetin noin 350 000 litraan vuodessa. Tilat on hankittu jatkuvaa kasvua ajatellen.

Pienpanimoala on Kyllösen mukaan Suomessa nyt tilanteessa, jossa pitää päättää, millaiset panokset kukin on valmis panemaan kiinni. 

– Menekkiä olisi enemmän, mitä pystymme valmistamaan. Nyt mietiskelemme, haluammeko jossain vaiheessa tuottaa miljoona vai kymmenen miljoonaa litraa vuodessa.

Suomessa on tällä hetkellä noin 70 pienpanimoa. Näistä osa on puhdasta harrastustoimintaa.

–  Pienpanimo ei ole kenellekään kultakaivos, mutta harrastuksesta liiketoiminnaksi haluavien pitää päästä nyt ulos marginaalista. Tällä hetkellä pienpanimoiden markkinaosuus Suomessa on 4–5 prosenttia. Uskon, että seuraavien viiden vuoden aikana voimme nousta lähelle kymmentä.

Vuodenvaihteessa todennäköisesti voimaan tuleva alkoholilain kokonaisuudistus antaa Kyllösen uskolle selkänojaa. 

Suurimman huomion uudistuksessa on saanut nelosoluiden saapuminen ruokakauppoihin, mutta pienpanimoille merkittävää on tilamyyntioikeus, joka sallisi asiakkaiden ostaa jatkossa vahvempiakin kuin 5,5 prosenttia alkoholia sisältäviä oluita suoraan panimoista.

Hopping Brewstersin uusista tiloista on jo varattu noin 30 neliömetrin tila omalle myymälälle. Kyllönen on suunnitellut kehittävänsä panimosta myymälöineen pienimuotoisen matkailukohteen.

– Sijaintimme on siihen älyttömän hyvä.

Kyllönen sanoo muutoksen olevan tervetullut, vaikkakin riittämätön.

– Rajan (ruokakaupoissa myytävien oluiden vahvuuteen) olisi voinut nostaa saman tien seitsemään, mikä olisi avannut aivan erityyppisten oluiden myyntimahdollisuudet. On yllättävää miten paljon enemmän olueen saa makua, kun sen vahvuus nousee kuuden ja puolen paikkeille.

– Ilkeämielisesti voisi sanoa, että 5,5 prosenttia on keinotekoinen raja, joka hyödyttää vain isojen panimoiden bulkkituotteita. Näen silti, että lakimuutosesitys on kokonaisuutena huomattava edistysaskel, mutta vasta askel kokonaisella matkalla.

Kyllösen mukaan on meneillään selvä trendi, ihmiset ovat valmiita käyttämään enemmän rahaa erikoisoluisiin siinä missä luomu- ja lähiruokaan.

– Arkilounaaksi voin itsekin syödä einesmaksalaatikkoa, mutta silloin, kun kotona haluan nauttia, en katso paljonko se lihaköntti maksaa.

Alkoholin kokonaiskulutus Suomessa on laskenut ja Viron matkustajatuontikin on hieman vähentynyt. Alkoholilain uudistuksen epäilijät sanovat, että alkoholin saatavuuden pienikin höllentäminen tulee jälleen nostamaan kulutusta ja lisäämään haittoja. 

Kyllönen sanoo, että paljon puhutut suomalaiset juomatottumukset ovat todella vihdoin muuttumassa.

– Pidempi aika vasta näyttää muuttuuko kuluttaminen, mutta uskon, että nyt on meneillään murros. Suomalainen osaa ottaa olutta muutenkin kuin raivopäisesti ryyppäämällä. HÄSA

Päivän lehti

5.6.2020