Kanta-Häme

Kaivoparkki on jo auki

 

Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Jarmo Kulmala on enemmän kuin tyytyväinen uuteen yhteensä noin parin hehtaarin pysäköintilaitokseen.
 
– Tästä tuli parempi kuin osasimme kuvitellakaan, sanoo Kulmala ja kiiruhtaa kertomaan Kaivoparkin B-tornin luokse pysähtyneelle pariskunnalle, mistä pysäköintikannen lyhtypylväitä voi mahdollisesti tiedustella.
 
Kulmala sanoo, että ihmiset on nyt saatava tottumaan pysäköintitalon käyttäjiksi.
 
Autoilijat voivat ajaa ensimmäisen parin viikon ajan yläkannelle ilmaiseksi. Puomi on ylhäällä. Yläkansi on varattu lähinnä lyhytaikaiseen ja alakerta pidempiaikaiseen pysäköintiin.
Myös huhtikuun puolivälin jälkeen toiminta on yksinkertaista.
 
– Tästä pitää tehdä palvelu, painottaa Jarmo Kulmala – ja myöntää, että maksullisuus on keskustan pysäköinnissä se hiertävin ongelma. Senkin kimppuun on nyt käyty, vaikka ilmaispysäköinnin ajat ovat ohi.
 
Erilaisia sopimus- ja hintavaihtoehtoja on lukuisia.
 
– Olemme halunneet antaa asiakkaillemme vaihtoehtoja.
 
Sopimuksia on tehty jo lähiseudun yritysten ja muiden pysäköintipaikkaa tarvitsevien kanssa.
 
– Kysyntä on ollut todella hyvää.
 
Edullisin tapa käyttää Kaivoparkkia on vuosipysäköinti. Yläkannella vuosihinta on 500 euroa (sis.alv 23%), mikä tekee noin 1 euro 40 senttiä vuorokaudessa. Alakerrassa hinta on 600 euroa.
Kuukausikortin hintoja on useita erilaisia. Perushinta normaalin työviikon (ma-pe, klo 7-17) aikaiseen pysäköintiin on yläkerrassa 60 euroa kuukaudessa ja alakerrassa 70 euroa.
 
Lyhytaikaisessa pysäköinnissä vuorokausihinta on 12 euroa. Tuntitaksa on puolestaan tasan euro.
 
– Periaatteena on, että pysäköinti on aina halvempaa kuin kadun varressa ja myös se, että maksetaan vain pysäköidystä ajasta.
 
Kaivoparkin molempiin kerroksiin on oma sisään- ja ulosajo. 
 
Puomille tultaessa painetaan nappia ja automaatti antaa pysäköintilipukkeen, minkä jälkeen puomi aukeaa. Sen jälkeen auto pysäköidään. Opastemaalaukset puuttuvat vielä, mutta ne tehdään pysäköintiteknikko Pekka Heikkilän mukaan heti, kun etenevä kevät sen sallii.
 
– Torille on minun askeleillani kolmen minuutin matka, normaalijalkaiselta se kestää toki neljä, nauraa Jarmo Kulmala.
 
Pysäköintikortilla tai -lipukkeella pääsee takaisin Kaivoparkkiin tornien eli eriväristen portaikkojen ovista.
 
Maksuautomaatilla käyvät tavanomaiset pankki- ja luottokortit ja käteinen, josta saa myös takaisin.
Jopa hukatulle lipukkeelle on oma painikkeensa, jota painamalla pääsee maksamaan 12 euroa, jolla lippunsa kadottanut saa autonsa pois parkista. Pikapuhelimen kautta voi kysyä tarvittaessa ohjeita, jos sormi menee suuhun ja lipukkeet ja kortit vääriin reikiin. Kaivoparkissa on tallentava kameravalvonta, eli isoveli tai -sisko valvoo.
 
– Kaikkihan on mahdollista, vaikka ohjeiden mukaan toimittaessa ei ongelmia pitäisi olla.
 
Vuoden kestänyt Kaivoparkin rakennustyö sujui täsmälleen aikataulussa.
 
– Haasteita on ollut, mutta ei ongelmia, sanoo Jarmo Kulmala ja muistuttaa, että oli tärkeää saada valmista ennen kuin kauppakeskusta aletaan rakentaa moottoritien katteelle.
Kauppakeskukseen tulee aikanaan pysyvästi parisataa työpaikkaa.
 
– Mihinkäs he pysäköivät autonsa, jos eivät meille, huomauttaa Kulmala.
 
Aikanaan kohahduttanut Lukiokadun painuminenkin on korjattu, ja silta on pysynyt kaiken aikaa paikoillaan, vaikka sen romahtamista ehdittiin jo päivitellä. Todellisuudessa silta ei ole liikahtanut mihinkään. Sehän on juuri se silta, joka jää paikoilleen.