Kanta-Häme Hämeenlinna

Kaksi kuoli ja kuusi loukkaantui kännykän takia - Kuljettajalla olisi ollut 15 sekuntia aikaa estää onnettomuus

Heinäkuussa 2016 kolmostiellä Hämeenlinnassa tapahtunut ketjukolari johtui kännykän käytöstä. Tutkijalautakunta: kuorma-auton kuljettajalla olisi ollut 15 sekuntia aikaa estää onnettomuus.
Onnettomuuksien ketju alkoi kuorma-auton osuttua autojonon viimeisenä olleeseen mustaan Opel Astraan. Auton peräosan suurista vaurioista huolimatta takapenkillä matkustanut lapsi selvisi vain lievillä vammoilla. KUVA: Esko Tuovinen

Hämeenlinnan moottoritiellä heinäkuussa 2016 tapahtunut ketjukolari johtui kännykän käytöstä ajon aikana.

Onnettomuuden syy oli pitkään arvailujen varassa, kunnes Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan selvitys turmasta valmistui.

 

Tutkintaselostuksen mukaan onnettomuuden aiheuttaneella kuorma-auton kuljettajalla olisi ollut vähintään 15 sekuntia aikaa havaita edessään ollut hidas autojono ja estää onnettomuus.

Kuorma-autoa ajaneen 26-vuotiaan miehen huomion oli kuitenkin varastanut matkapuhelin, jolla hän selasi nettiä.

Viime hetkellä kuljettaja havaitsi vaaran ja teki voimakkaan väistöliikkeen onnettomuuden välttämiseksi. Väistö oli kuitenkin auttamatta myöhässä.

Onnettomuudessa kuoli kaksi ihmistä ja kuusi sai vammoja.

 

Näin onnettomuus eteni

Liikenne kolmostiellä Hämeenlinnan kohdalla takelteli pahoin kesällä 2016. kun kauppakeskus Goodmanin alittavan tunnelin ajokaistoista osa jouduttiin sulkemaan tunnelin katosta irronneiden palosuojalevyjen takia.

Heinäkuisena perjantai-iltapäivänä pohjoiseen viikonlopun viettoon matkaavien autojen ruuhkajono ulottui Hämeenlinnan keskustasta lähes kilometrin päähän lähelle valtatie 10:n liittymää.

Paikalla oli 100 kilometrin nopeusrajoitus, mutta jono liikkui huomattavasti hitaammin.

Kuorma-autolla oli ajopiirturin mukaan nopeutta 92 kilometriä tunnissa, kun se osui hitaassa jonossa viimeisenä ajaneen Opel Astran takakulmaan.

Tästä sai alkunsa useiden onnettomuuksien ketju, joka muutamissa sekunneissa kylvi tuhoa yli sadan metrin matkalla.

 

Ensimmäisenä kuorma-auton tielle osunut Opel Astra paiskautui iskusta päin edellään ajanutta tila-autoa. Opelin kuljettaja mursi törmäyksessä jalkansa, mutta muut autoissa olleet kolme aikuista ja 7-vuotias lapsi selvisivät turvavöiden ja lapsen istuinkorokkeen ansiosta lievin vammoin.

Jonon kaksi seuraavaa autoa välttyivät kokonaan turmalta.

 

Väistöä yrittänyt kuorma-auto alkoi kaatua, kun sen kiinnittämättä ollut lasti lähti liikkumaan väistöliikkeessä. Ensimmäisen törmäyksen jälkeen kuormuri oli ajautunut autojonon sivuun vasemmalle kaistalle, mutta kaatuessaan se lähti kaartamaan takaisin oikealle.

Jonossa viidenneksi viimeisenä olleen Opel Corsan kuljettaja ehti varoittaa vieressään istunutta matkustajaa juuri ennen kaatuvan rekan törmäystä.

Kuormuri rutisti Opelin tien reunakaidetta vasten ja työnsi sitä eteenpäin kymmeniä metrejä, kunnes Opel kääntyi kaiteen yli katolleen ojaan.

Opelin 32-vuotias mieskuljettaja menehtyi välittömästi, mutta auton matkustaja selvisi luunmurtumilla. Molemmat käyttivät turvavyötä ja se todennäköisesti pelasti matkustajan hengen.

 

Kaatumassa ollut kuorma-auto osui vielä Volkswagenin tila-autoon ja heitti sen päin jonossa seuraavana ollutta Volkswagen Golfia.

Tila-auton kuljettaja selvisi haavoilla ja luunmurtumilla, mutta hänen vieressään istunut matkustaja sai vakavia vammoja. Tutkijoiden mukaan turvavöiden käyttäminen sekä sivuturvaverhojen ja -tyynyjen laukeaminen kuitenkin lievensivät matkustajan vammoja.

Volkswagen Golfin kuljettaja sai pysäytettyä autonsa noin 60 metrin päähän törmäyspaikasta. Auton kuljettaja sai lieviä vammoja ja matkustaja selvisi vammoitta. Molemmat käyttivät turvavöitä.

Onnettomuuspaikalla oli useita pelastus- ja ensihoitoyksiköitä alle puoli tuntia onnettomuuden jälkeen. Tien raivaus kesti ihmisten nopean pelastamisen jälkeen vielä useita tunteja.

 

Onnettomuuden aiheuttanut kuorma-auto pysähtyi lopulta noin sadan metrin päähän ensimmäisestä törmäyspaikasta. Auton 26-vuotias kuljettaja menehtyi lennettyään ulos autosta.

Tutkijalautakunnan mukaan on epävarmaa, olisiko turvavyön käyttö pelastanut hänen henkensä näin pahassa onnettomuudessa.

Suomessa jokainen kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus tutkitaan ja siitä laaditaan selostus, jossa käydään läpi tapahtuneen syyt.

Lisäksi tutkijat selvittävät, olisiko onnettomuus pystytty estämään tai olisiko sen seurauksia voitu jotenkin lieventää.

Kuorma-auton kuljettajan menehdyttyä oli onnettomuuden kulku ja todennäköinen syy selvitettävä teknisillä tutkimuksilla sekä muita osallisia ja silminnäkijöitä haastattelemalla. HäSa