Kanta-Häme

Kaksi miestä yhdessä monologissa

Kun baritoni Jorma Hynninen saapuu Hämeenlinnaan, hän laulaa oopperaa toiseksi viimeistä kertaa. Tämä tapahtuu Verkatehtaan Vanaja-salissa keskiviikkona 13. marraskuuta.

Kiertue monologioopperalla Akseli – seitsemän elämänhetkeä on hänen jäähyväisensä oopperalaulajana.

– Hämeenlinnan jälkeen on jäljellä enää Lahden-esitys. Akseli Gallén-Kallella on Jorman viimeinen uusi oopperarooli. Kirkkokonsertteja hän saattaa vielä tehdä, tietää Akseli-oopperan libretisti, kirjailija Pekka Hako.

Keväällä ensi-iltansa saaneen Akselin piti alun perin valmistua jo kymmenisen vuotta sitten. Jorma Hynninen pyysi Gallén-Kallelaan liittyvää oopperaroolia, ja Hako ryhtyi tutkimaan taiteilijaan liittyvää kirjallisuutta.

– Sitten sain tilaisuuden lähteä töihin Yhdysvaltoihin, ja kulttuurineuvosvuosina kirjoittaminen keskeytyi. Jatkoin vasta palattuani Suomeen vuonna 2010, Hako kertoo.

Nyt oopperalle saatiin myös rahoitusta. Tilaajaksi lähti Kalevalaseura. Oopperan on säveltänyt Kimmo Hakola ja ohjannut Vilppu Kiljunen.

”Pelottavasti Akselin …näköinen mies”

Monologioopperassa puhuu vain yksi mies – mutta silti heitä on lavalla kaksi.

– Oopperassa ei ole kysymys vain Akselista, vaan myös Jorma Hynnisestä. Lavalle ei ole yritettykään tuoda elementtejä, jotka eivät sovi Jormalle. Tekstiä on räätälöity hänen suuhunsa sopivaksi, ja hänhän on myös melkein pelottavasti Akselin näköinen mies, Hako sanoo.

Ooppera on pieni kaleidoskooppi, joka pysähtyy seitsemään kuvitteelliseen hetkeen taiteilijan elämässä. Akseli palaa ateljeehensa ja katsoo taaksepäin.

– Pariisi ja Berliini, lapsen kuolema, rakkaus vaimoon, varakkaiden tilaajien hyljeksintä, Kalevalan runot… Hako listaa.

– Teksti ei saa olla liian tiheää. Tunteet ovat musiikissa.

Nyt Hynninen …pääsi Ateneumiin

Monologioopperan kantaesittäminen Ateneumissa ei ollut sattuma. Aluksi ensiesitystä haviteltiin Kalelaan Ruovedelle, mutta kun se ei toteutunut, Hynninen ehdotti Ateneumia.

– Se oli revanssi, Pekka Hako nauraa.

Hynninen joutui 1960-luvulla valinnan eteen: suuntautuako musiikkiin vai kuvataiteeseen.

– Hän on hyvä piirtäjä. Hän pyrki Ateneumiin, mutta ei päässyt sisään. Se oli kolaus.

Hako pitää etuna oopperalle, että se kiertää nyt maakuntien isoilla estradeilla.

– Ateneumissa ooppera oli hieman kuin huopatossun sisällä. Isoissa saleissa se kuulostaa ihan erilaiselta, Hako sanoo. (HäSa)

Akseli Verkatehtaan Vanaja-salissa keskiviikkona 13.11. klo 19. Jorma Hynninen ja kamariorkesteri Avanti! Kapellimestarina Ville Matvejeff. Teoksen esittely ylälämpiössä kello 18.