Kanta-Häme

Kala alkaa kiinnostaa helteissä grillaajia

Lämmin kevät ja alkukesä kiihdyttivät Keskon päivittäistavarakauppaa. Huhti–kesäkuun välisenä aikana päivittäistavarakaupan liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti 2,9 prosenttia.

Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtajan Ari Akselin mukaan kesän sää on vaikuttanut myönteisesti paitsi lähikauppojen suosioon, myös jäätelö- ja juomakauppaan sekä grillituotteiden kauppaan.

Hän muistutti, että grillituotteista koostuva ostoskori on kalliimpi kuin tavallinen ostoskori.

– Sen jälkeen, kun ihmiset alkoivat kyllästyä oluisiin ja vielä sen jälkeen lonkeroon, veden ja kivennäisveden myynti nousi, Akseli kertoi.

Hän jatkoi, että helteiden vuoksi pastan myynti vähenee ja kalan myynti kasvaa. Kalan saannissa on tosin ollut haasteita, mutta tuonnin ja pakastettujen kalatuotteiden määrän kasvettua, kalan osuus myynnistä on noussut.

– Asiakkaat haluavat muun muassa fileoituja kaloja. Lohen lisäksi ihmiset ovat oppineet syömään myös turskaa.

Myös ulkomaisten hedelmien myynnin osuus vähenee kesällä sitä mukaa kun kauppoihin alkaa tulla kotimaisia marjoja.

 

Myös Keskon verkkokaupan myyntiosuus kasvoi edellisvuodesta.

Akseli kertoi, että ruuan myynti kiinalaisessa verkkokauppa Alibabassa on lähtenyt hyvin käyntiin. K-ryhmä aloitti ruuan myynnin Alibabassa viime syksynä.

Akselin mukaan puhdas suomalainen tuote menee hyvin kaupaksi.

– Myslit, marjat, suklaat ja kahvi, Akseli luetteli suosituimpia tuotteita.

Hän totesi, että kahvi tekee teenjuonnin maassa vasta tuloaan.

– Kymmenen euroa Pauligin kahvipaketista Alibabassa on aika hyvä hinta, Akseli naurahti.

 

Keskon liikevaihto kasvoi neljä prosenttia tämän vuoden huhti–kesäkuun välisenä aikana.

Liikevaihto oli 2,67 miljardia euroa ja liikevoitto 89 miljoonaa euroa.

Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin mukaan Suomen Lähikaupan yritysosto ylitti Keskon odotukset.

– Ilolla voin todeta, että se oli onnistunut hankinta. Viimeisetkin kaupat siirrettiin kauppiaille kesäkuun lopussa, Helander totesi puolivuotiskatsauksen tiedotustilaisuudessa.

Suomen Lähikaupan yritysostolla Helander viittasi Siwojen ja Valintatalojen ostoon.

– Nyt meillä on selkeä markkinajohtajuus lähimarkkinassa.

Akseli huomautti, että kylmänä ja sateisena kesänä ihmiset käyvät kauppakeskuksissa, mutta helteisenä kesänä lähikaupat houkuttelevat puoleensa.

 

Myös Keskon autokaupan liikevoitto vahvistui edellisestä vuodesta.

Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit kasvoivat huhti–kesäkuun välisenä aikana 11,5 prosenttia.

Helanderin mukaan Kesko keskittyy myös uusiin liikkumisen palveluihin.

– Avaamme esimerkiksi tietä sähköautojen aikakaudelle rakentamalla koko Suomen kattavan latauspisteverkoston.

Rakentamisen ja talotekniikan näkymät ovat Helanderin mukaan edelleen suotuisat, vaikka kasvuvauhdin ennakoidaan hidastuvan.

– Kyse ei ole dramaattisesta hidastumisesta.