Kanta-Häme

Kalle Aaltonen korkkaa teatterin syksyn

Hämeenlinnan Teatterin syksy on kuin morsian – ohjelmistossa on jotain uutta, vanhaa, sinistä ja lainattua.

Näin luonnehtii teatterinjohtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo. Ohjelmisto on vieläpä draamapainotteinen, sillä Suomen kantaesityksenä nähtävän Kaninkolon lisäksi syksyllä nähdään kevätkaudelta jatkavat Sibelius – Kohtalonyhteydet ja Tie Mekkaan.

Sinisalo kuvaa Kaninkoloa käsikirjoituksensa perusteella parhaaksi näytelmäksi, mitä Hämeenlinnassa on aikoihin tehty. Keskiössä on tavallinen, onnellinen perhe, jonka elämä mullistuu. Näytelmässä mietitään, miten muutokseen suhtaudutaan ja miten siitä mennään eteenpäin.

– Kyse ei ole synkästä näytelmästä, vaikka aihe on herkkä, ohjaaja Juha Rosma painottaa.

Syksyn alkaa kuitenkin kepeästi musikaalikomedia Kalle Aaltosen tahdittamana. Vaikka pohjana oleva romaani on kirjoitettu vuonna 1944, on ohjaaja Kari Arffman sijoittanut teoksen 1950-luvulle.

– Tarkoitus ei ole tehdä mitään yhteiskunta-analyysia, vaan hyväntuulista viihdettä.

Yhteiskunnallinen, tosin hyvin piilotettu tausta-ajatus näytelmän ohjaajalla kuitenkin on ollut.

– Kiinnostaa, miksi viihde on sodan jälkeisessä Suomessa ollut sellaista kuin se on ollut. Kiinnostaa myös, pystytäänkö nykyään puhaltamaan yhteen hiileen ilman samanlaista sodan uhkaa.

Kolmas ensi-ilta on hämeenlinnalaisen Pentti Järvisen käsikirjoittama Silmälläpidettävät. Näytelmän keskushahmo on kalasääski nimeltä Mirja. Komedialta ei voida välttyä, kun huomataan, miten eri tavoin eri ihmiset näkevät saman ilmiön. HäSa

Päivän lehti

8.4.2020