Kanta-Häme

Kalpalinna uuteen nousuun pyöräilykeskuksena – Alamäkireittejä löytyy kaikille, mutta jykevimpiin hyppyreihin ei ole aloittelijalla asiaa

Kalpalinnassa on tänä kesänä käytössä noin 10 reittiä alamäkipyöräilijöille. Uusia tehdään koko ajan.
Noin viisi vuotta alamäkipyörällä ajanut Oskari Kurki-Suonio on ehostanut vanhoja ja rakentanut uusia reittejä Kalpalinnaan. Parin vuoden päästä tavoitteena on saada alueelle noin 30 reittiä. Kuva: Pekka Rautiainen
Noin viisi vuotta alamäkipyörällä ajanut Oskari Kurki-Suonio on ehostanut vanhoja ja rakentanut uusia reittejä Kalpalinnaan. Parin vuoden päästä tavoitteena on saada alueelle noin 30 reittiä. Kuvat: Pekka Rautiainen

 

Kalpalinnan rinteissä on tänä kesänä sutinaa enemmän kuin vuosiin. Keskuksen omistus vaihtui viime vuonna, ja aluetta kehitetään ahkerasti.

Kesän päälaji on alamäkipyöräily, jota varten on jo kunnostettu ja rakennettu kymmenkunta reittiä.

– Pyöräilijöitä on alkukesästä ollut parhaimmillaan 70 yhden päivän aikana. Mielenkiinnolla odotamme miten määrä kehittyy sitä mukaa kun keskusta pannaan kuntoon, toimitusjohtaja Petri Ilmarinen kertoo.

Turenkiin muuttanut Kalpalinnan ratasuunnittelija Riku Mertala on tunnettu lajiharrastajien joukossa.

”Laji on kiinni korvien välistä”

Kävin kokeilemassa, miltä rytyytys tuntuu noin kymmenen vuoden tauon jälkeen. Tuolloin harrastus loppui pyörän ja kuskin rikkoneen männyn kylkeen.

Sekä pyörät että reitit ovat viime vuosina kehittyneet: fillarit ovat vakaampia, iskunvaimennus tehokkaampi ja renkaat suuremmat. Tietysti pyörien kehityksen myötä myös hyppyrit ovat kasvaneet ja radat muuttuneet vauhdikkaammiksi.

Ratasuunnittelijat Riku Mertala ja Oskari Kurki-Suonio muistuttavat, että rajat tulevat yleensä vastaan kuljettajan osaamisessa nopeammin kuin pyörän suorituskyvyssä.

– Pitää aloittaa maltilla, tämä laji on korvien välistä kiinni. Jos ajaa huolellisesti niin laji ei ole erityisen vaarallinen, solisluunsa keväällä rakentamiaan ratoja koeajaessa murtanut Mertala muistuttaa.

Lentävästä matosta saa ilmaa, jos osaa

Ensimmäisen laskun hissuttelen hipihiljaa, mutta pyörä suorastaan kehottaa kokeilemaan rajoja.

Olen saanut käyttööni täysverisen alamäkipyörän, jolla pienet ilmat hyppyreistä onnistuvat jo ensilaskuilla – ainakin aluksi haastavampaa on löytää hyvät ajolinjat varsinkin jyrkemmillä sekä irtohiekasta pehmeillä ja kivisillä radoilla.

Ratojen nimeämisessä on käytetty mielikuvitusta: Cafe Racer (muutama mukava hyppyri, jotka laskevat kahvilan terassin eteen), Silkkitie (ei aivan niin tasainen kuin nimi antaa ymmärtää) ja Lentävä matto (lennättää, jos vauhtia ja osaamista riittää).

Haastavimpia ratoja ihailen suosiolla sivusta. Pyörän joustovara riittäisi parin metrin pudotukseen, mutta isot hyppyrit ovat nuoremmille tai ainakin osaavammille pojille ja tytöille.

– Kyllä niistä on asiakkaita mennyt, mutta itse en uskalla, kaivurilla ratoja muokannut Oskari Kurki-Suonio nauraa.

 

Juttu jatkuu videon jälkeen. Video Kalpalinnan Instagram-tililtä.

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Uutuudet ajossa 😏 #kalpalinna #kalpis #bikepark #dh #mtb #enduro #freeride #suomidh #alamäkipyöräily

Henkilön Kalpalinna (@kalpalinna) jakama julkaisu

Tavoitteena 30 reittiä

Kalpalinna oli ensimmäinen Bike Park eli hissillä ylös, ajaen alas -keskus Suomessa. Nyt siitä on tarkoitus rakentaa taas yksi parhaista.

– Ehkä noin kahden vuoden päästä meillä on 30 reittiä ja kolme hissiä, Petri Ilmarinen kertoo.

Kesällä Kalpiksessa järjestetään pyöräilykouluja lapsille ja aikuisille. Pääosaa radoista vai laskea myös omalla pyörällä. Jopolla rinteeseen ei kuitenkaan kannata lähteä.

Vuokravarusteilla pääsee rinteeseen

Kesän mittaan Kalpalinnaan tulee vuokrattavaksi myös hieman kevyemmin jousitettuja, mutta paremmin tasamaalle ja ylämäkeen sopivia enduropyöriä. Pyöriä saa sähköllä ja ilman. Aluelipulla saa ajaa koko keskuksen alueella.

Kypärä on pakollinen varuste, mutta myös polvisuojia ja hartia-selkäsuojaa kannattaa vahvasti harkita. Ajolasit ovat suositeltavat, sillä Kalpiksen hiekkainen maaperä pölyää kovasti kuivalla säällä. HäSa

Elokuun 22. päivä Kalpalinnassa järjestetään alamäkipyöräilyn Suomen Cupin päätösosakilpailu.

Kypärä on pakollinen varuste ja ajolaseja kannattaa käyttää, sillä alamäkipyöräily on kuivalla säällä pölyistä touhua. Kuva: Pekka Rautiainen
Kypärä on pakollinen varuste ja ajolaseja kannattaa käyttää, sillä alamäkipyöräily on kuivalla säällä pölyistä touhua.

Päivän lehti

1.11.2020

Fingerpori

comic