Kanta-Häme Janakkala

Kalpalinna voi avata uusia rinteitä jo tänä talvena – "Varsinainen isompi kehitystyö tapahtuu ensi vuonna"

Hiihtokeskuksen hissien pitäisi olla nyt kunnossa. Kehittämissuunnitelmat kantavat kauas.
Toimitusjohtaja Petri Ilmarinen kertoo, että kesän ajan Kalpalinnassa mylläsi töissä kuukausien ajan useampi kaivuri ja metsäkone. Tavoite on tulevaisuudessa saada pisimmät rinteet yli 100-metrisiksi. Kuva: Esko Tuovinen
Toimitusjohtaja Petri Ilmarinen kertoo, että kesän ajan Kalpalinnassa mylläsi töissä kuukausien ajan useampi kaivuri ja metsäkone. Tavoite on tulevaisuudessa saada pisimmät rinteet yli 100-metrisiksi. Kuva: Esko Tuovinen

Jos tuleva talvi on oikein runsasluminen, Turengin Kalpalinnassa on mahdollista saada auki jopa 15 väylää ja 8–9 hissiä. Näin sanoo Kalpalinna oy:n toimitusjohtaja Petri Ilmarinen.

Rinnekeskus vaihtoi kesällä omistajaa, ja janakkalalaiset yrittäjät Ilmarinen ja Ari Laivola omistavat liiketoiminnan nyt puoliksi yhtiöidensä kautta. Kesän aikana raivaussaha on käynyt alueella siinä määrin, että lumitilanteen salliessa on mahdollisuus avata myös kokonaan uusia väyliä.

Ensimmäisinä on tarkoitus saada auki Turisti- ja Hugonrinteet, ja seuraavina Super- ja Kilparinteet.

– Lumettamaan ruvetaan sitten, kun on luvassa 2–3 pakkasyötä putkeen, Ilmarinen kertoo.

Kalpalinnan lumetusjärjestelmä on korjattu, mikä mahdollistaa useampien tykkien käytön. Kalpalinnassa on nyt kuusi tykkiä ja toimitusjohtajan mukaan tulossa on neljä lisää, kun käynnissä olevat kaupat saadaan maaliin. Ensi vuonna tykkejä voi olla jopa 20.

– Ensi vuonna haluamme olla Etelä-Suomen ensimmäinen keskus, joka avaa rinteen. Lisäksi meillä olisi täällä Etelä-Suomen ensimmäinen ensilumenlatu.

 

Kalpalinna on palannut Suomen hiihtokeskusyhdistyksen jäseneksi. Hissejä on korjattu yhdistykseltä ja hiihtokeskusten turvallisuutta valvovalta Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesilta saatujen ohjeistusten mukaan.

– Aiempien puutteiden suhteen kotiläksyt on tehty. Aloitamme ehjillä vehkeillä.

Tulevina vuosina Kalpalinnaan asennetaan ainakin kaksi ankkurihissiä, jotka on haettu Tampereen Hervannan suljetusta rinnekeskuksesta. Ilmarisen haaveissa siintävät myös tuolihissit.

Yksi laskettelijoille näkyvä muutos tulevat olemaan myös rinteiden valot: ne eivät ole enää ikävän kellertävät, vaan valkoiset. Lisää lamppuja alueelle on tulossa yllättävästä suunnasta.

– Hankittiin tänne Ikean valot, Ilmarinen virnuilee.

Hän tarkoittaa 12-metrisiä valotolppia, jotka olivat ennen Vantaan Ikean parkkipaikalla. Ne asennetaan Kalpalinnan alueelle myöhemmin.

 

Suunnitelmat ovat suuret, mutta ensimmäisten kuukausien aikana on tähdätty siihen, että toiminta saadaan pyörimään.

– Pistetään keskus auki ja katsellaan sitten vuoden lopussa, miltä näyttää. Varsinainen isompi kehitystyö ja muutokset tapahtuvat ensi vuonna, Ilmarinen kaavailee.

Alueen maansiirtotyöt saataneen tehtyä kahden seuraavan vuoden aikana. Tulevaisuus tuo Kalpalinnaan myös muun muassa useamman alamäkiluisteluradan.

Arkkitehti Ilmarisen visioissa 10–20 vuoden päässä siintää piazzatyyppinen keskusta, jossa toimivat välinevuokraamot, kahvila-ravintolat sekä myös majoitustilaa. HäSa