Kanta-Häme

Kalvolan koulukyytien järjestäjä vaihtuu

Kalvolan Ohtisilla asuvalla Vinski Välimäellä ei ole vielä reppua, penaalia saati tietoa siitä, miten hän maanantaina pääsee kouluun.

Opintaipaleensa aloittava 6-vuotias tietää jo menevänsä 15 kilometrin päässä sijaitsevan Iittalan yhtenäiskoulun 1A-luokalle, mutta kaupunki ei ole vielä ottanut yhteyttä tulevista koulukyydeistä. Lukujärjestykset ovat kuitenkin jo tiedossa.

– Ongelma on joka vuosi sama. Sydäntä hieman kylmää, kun lukutaidoton nuorimmainen menee aamulla odottamaan kyytiä, Välimäen äiti Heli Vilpas sanoo.

Kesän aikana Kalvolan koulukyyditykset kilpailutettiin uudelleen, kun Hämeenlinnan kaupunki ei jatkanut kyytisopimusta Kajon oy:n kanssa. Heinäkuussa kilpailutuksen voitti hämeenlinnalainen Vekka Liikenne oy, joka aloittaa maanantaina kuljetukset.

Vekka Liikenne oy:n toimitusjohtajan Tapio Vekan mukaan lasten vanhempiin ollaan tämän viikon aikana yhteydessä. Hauhon seudulla koulukyydit järjestetään 80–90 koululaiselle.

– Meillä oli maanantaina neuvottelupalaveri kaupungin kanssa, ja tiistaina aloitimme yhteydenotot, Vekka toteaa.

Elokuussa vasta työhön

Hämeenlinnan kaupungin tilaajapäällikkö Antti Karrimaa myöntää, että koulukyytien tiedottaminen on jäänyt viime tippaan. Hänen mukaansa sillä ei ollut paljon vaikutusta, että Kalvolan koulukyydit kilpailutettiin kesän aikana uudestaan.

– Yleensä käy niin, että juhannuksena tehdyt reittisuunnitelmat menevät kesän aikana uusiksi, kun uusia lapsia tulee mukaan. Heinäkuu on lomakuukausi, joten työhön päästään valitettavasti vasta elokuun alussa. Tänä vuonna koulu alkaa melko aikaisin, joten pelivaraa ei paljoa ollut, Karrimaa toteaa.

Kalvolan lisäksi Vekka Liikenne hoitaa tänä vuonna erityisopetukseen vietävien lasten kuljetuksen Hauholta Hämeenlinnaan.

Tapio Vekka tietää, että alussa voi olla totuttelemista, kun uudet kuljettajat siirtyvät reiteille. Kaikkiaan Kalvolassa toimii neljä Vekan omaa autoa, ja yksi reiteistä hoidetaan alihankintana Tilausliikenne Ali-Vehmas oy:ltä.

– Osa Kajonin kuljettajista siirtyy meidän palvelukseemme, Vekka sanoo.

Kävelyä pari kilometriä

Kaupunki suunnittelee ajoreitit niin, että koululaisille tulee Karrimaan mukaan noutopysäkille kävelymatkaa enintään 1,5–2 kilometriä.

– Ensiluokkalainen saa lain mukaan hakea kuljetusetuutta vasta, kun koulumatka on vähintään 3 kilometriä, hän sanoo.

Ohtisilla asuvalla Vinski Välimäellä matka linja-autopysäkille on kotoa muutama sata metriä. Isoveljet menevät eri aikaan kouluun, joten välillä pysäkiltä saattaa joutua nousemaan kyytiin yksin.

Bussissa seuraa pitää kuitenkin samalle luokalle tuleva ystävä, joka nousee kyytiin pari kilometriä aikaisemmin. Välimäen ystävän kävelymatka lähestyy kaupungin määrittämää maksimietäisyyttä.

Vinski Välimäen vanhemmat toivovat kuljettajilta pieniä tekoja, kuten sitä, ettei lapsien tarvitsisi ylittää kotimatkalla vilkasta maantietä. Aiempien yrittäjien kanssa on joskus jopa käynyt niin, että lapsi on jäänyt pysäkille.

– Hyvä, että uusi yrittäjä on paikallinen. Jos jokin asia ei pelaa, palautteen saa välitettyä suoraan, Heli Vilpas toteaa. (HäSa)