Kanta-Häme

Kamux kasvaa kovaa myös Hämeenlinnassa

Hämeenlinna

Kamuxin autojen myynti kasvoi yli 50 prosenttia viime vuonna. Yhtiö myi 10 600 autoa, mutta aikoo myydä tänä vuonna noin 15 000 autoa.

– Puolet kasvusta syntyi uusista ja toinen puoli vanhojen myymälöiden myynnin kasvusta. Uudet myymälät toivat konseptille ja koko toiminnalle lisää tehokkuutta, sanoo Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski.

Kamux-konsernin liikevaihto nousi viime 111 miljoonaan euroon. Kuluvana vuonna liikevaihdon arvioidaan kasvavan yli 30 prosenttia.

Työntekijöitä…palkataan lisää

Yhtiöllä on Suomessa 19 myymälää, joista kolme perustettiin viime vuonna. Vuoden vaihteessa Kamuxissa aloitti työnsä viisi uutta työntekijää. Parhaillaan palkataan kahdeksaa uutta työntekijää.

– Konsernin palvelukseen otetaan 25–30 uutta työntekijää tänä vuonna. Tällä hetkellä meillä on 70 työntekijää.

– Olemme haluttu työnantaja. Myyntijohtaja Jussi Mäkinen saa noin 80 hakemusta kuhunkin avoimeen työpaikkaan, Kalliokoski kertoo.

Hämeenlinnan myymälä on edelleen yksi Kamuxin parhaista. Se myi viime vuonna yli tuhat autoa. Hämeenlinnan rooli vahvistuu edelleen konsernissa.

– Hämeenlinnan toiminta muuttaa uusiin tiloihin tänä vuonna. Nykyisessä toimipaikassa on noin 800 neliötä tilaa. Uusissa tiloissa neliöitä on vähintään kaksi kertaa enemmän.

Toimitusjohtaja Kalliokoski ei halua kertoa yksityiskohtaisesti uusista tiloista ennen kuin niiden saaminen on varmistunut. Hän kuitenkin sanoo, että ne eivät ole Kirstulassa.

Kamuxin suomalaiset tytäryhtiöt on sulautettu hämeenlinnalaiseen emoyhtiöön. Hämeenlinnaan palkattu talousjohtaja, joka aloittaa työt maaliskuussa. Uusiin tiloihin tulee myös tilat konsernin hallinnolle.

– On todennäköistä, että koko konsernin taloushallinto hoidetaan Suomessa. Hämeenlinnassa vastattaisiin siten myös Ruotsin ja tulevien maiden taloushallinnosta.

Kamux työllistää paljon henkilöstöä myös hankinnoissaan. Toimitusjohtaja Kalliokoski laskee, että yhtiö ostaa kymmenen työntekijän korjaamopalvelut ja 20 työntekijän fiksauspalvelut muilta yrityksiltä.

– Käytimme viime vuonna markkinointiin 1,5 miljoonaa euroa. Siitä printtimedian osuus oli 1,2 miljoonaa euroa.

Liikeidea…on säilytetty

Kamux myy enimmäkseen melko uusia henkilö- ja pakettiautoja, jotka ovat olleet työsuhdeajossa. Yhtiö ostaa paljon autoja rahoitus- ja leasing-yhtiöiltä. Kalliokoski nimeää yhtiön periaatteiksi nopeuden, tehokkuuden, rehellisyyden ja edullisuuden.

– Vaikka myynti on kasvanut, emme ole lähteneet hilaamaan hintoja ylös. Slouganimme ovat ”Edullisempaa autokauppaa” ja ”Edullisemman autokaupan edelläkävijä”.

Kalliokosken mielestä yhtiö on onnistunut kasvussa sikäli, että se on pitänyt liikeideansa kirkkaana mielessä.

– On tärkeää saada oikeat henkilöt vetovastuuseen myymälöistä. On oltava tarkkana, ettei yritykseen tule läskiä.

Kalliokoski tarkoittaa läskillä hallinnon ja organisaation paisumista. Hän haluaa, että henkilöstö voi keskittyä vain olennaiseen eli ostamiseen ja myymiseen.

– Palkkamme ovat keskiarvon yläpuolella. Se johtuu siitä, että myymme paljon. Työilmapiiri on myös huikea.

Uusien henkilöautojen myynti laski viime vuonna. Autoala ei odota myynnin juuri piristyvän tänä vuonnakaan. Vaihtoautojen kauppa sen sijaan on pysytellyt kutakuinkin ennallaan. Kamuxin kasvu yli puolella hakee kuitenkin vertaansa automarkkinoilta.

– Meillä on koko ajan etunoja, Kalliokoksi toteaa. (HäSa)

 

 

Iso vaihde ensi vuonna

Kamux laajeni viime vuonna Ruotsiin. Tytäryhtiö Kamux AB avasi automyymälän Gävlessä. Tänä vuonna on tarkoitus avata kaksi uutta myymälää Ruotsissa.
 
– Vuonna 2014 laitamme Ruotsissa ison vaihteen päälle edellyttäen, että olemme saaneet siellä myönteisiä kokemuksia, Juha Kalliokoski sanoo.
 
Vaihtoautojen markkinat ovat Ruotsissa hieman erilaiset kuin Suomessa. Käytetty auto myydään naapurimaassa usein suoraan kuluttajalta kuluttajalle. Maassa ei ole suuria vaihtoautoyrityksiä.
 
– Uusia autoja myyvät liikkeet eivät siellä mielellään ota myyntiin vaihtoautoja. Meidän periaatteemme on, että myymme auton ja otamme erittäin mielellämme vastaan vanhankin auton.
 
– Menemme nöyrästi Ruotsin markkinoille, mutta samalla olemme siellä myös muuttamassa kulttuuria.
 
Juha Kalliokoski myi perustamansa yrityksen enemmistön runsas vuosi sitten Intera Partners -pääomasijoitusyhtiölle. Kauppaa perusteltiin erityisesti sillä, että yhtiö saa pääomasijoittajalta voimavaroja liiketoiminnan laajentamiseen.
 
Kamux kohottaa ulkoista ilmettään. Brändistä tehdään entistä terävämpi. Myymälöiden ulkoasua parannetaan, Kamux-logo on uusittu ja yhtiön vihreää tunnusväriä kirkastettu.
 
– Kun yhtiö laajenee, haluamme, että sen merkki näkyy entistä voimakkaammin.
 

Päivän lehti

31.3.2020