Kamux kasvaa kovaa myös Hämeenlinnassa

Hämeenlinna
Kamuxin autojen myynti kasvoi yli 50 prosenttia viime vuonna. Yhtiö myi 10 600 autoa, mutta aikoo myydä tänä vuonna noin 15 000 autoa.
– Puolet kasvusta syntyi uusista ja toinen puoli vanhojen myymälöiden myynnin kasvusta. Uudet myymälät toivat konseptille ja koko toiminnalle lisää tehokkuutta, sanoo Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski.
Kamux-konsernin liikevaihto nousi viime 111 miljoonaan euroon. Kuluvana vuonna liikevaihdon arvioidaan kasvavan yli 30 prosenttia.
Työntekijöitä palkataan lisää
Yhtiöllä on Suomessa 19 myymälää, joista kolme perustettiin viime vuonna. Vuoden vaihteessa Kamuxissa aloitti työnsä viisi uutta työntekijää. Parhaillaan palkataan kahdeksaa uutta työntekijää.
– Konsernin palvelukseen otetaan 25–30 uutta työntekijää tänä vuonna. Tällä hetkellä meillä on 70 työntekijää.
– Olemme haluttu työnantaja. Myyntijohtaja Jussi Mäkinen saa noin 80 hakemusta kuhunkin avoimeen työpaikkaan, Kalliokoski kertoo.
Hämeenlinnan myymälä on edelleen yksi Kamuxin parhaista. Se myi viime vuonna yli tuhat autoa. Hämeenlinnan rooli vahvistuu edelleen konsernissa.
– Hämeenlinnan toiminta muuttaa uusiin tiloihin tänä vuonna. Nykyisessä toimipaikassa on noin 800 neliötä tilaa. Uusissa tiloissa neliöitä on vähintään kaksi kertaa enemmän.
Toimitusjohtaja Kalliokoski ei halua kertoa yksityiskohtaisesti uusista tiloista ennen kuin niiden saaminen on varmistunut. Hän kuitenkin sanoo, että ne eivät ole Kirstulassa.
Kamuxin suomalaiset tytäryhtiöt on sulautettu hämeenlinnalaiseen emoyhtiöön. Hämeenlinnaan palkattu talousjohtaja, joka aloittaa työt maaliskuussa. Uusiin tiloihin tulee myös tilat konsernin hallinnolle.
– On todennäköistä, että koko konsernin taloushallinto hoidetaan Suomessa. Hämeenlinnassa vastattaisiin siten myös Ruotsin ja tulevien maiden taloushallinnosta.
Kamux työllistää paljon henkilöstöä myös hankinnoissaan. Toimitusjohtaja Kalliokoski laskee, että yhtiö ostaa kymmenen työntekijän korjaamopalvelut ja 20 työntekijän fiksauspalvelut muilta yrityksiltä.
– Käytimme viime vuonna markkinointiin 1,5 miljoonaa euroa. Siitä printtimedian osuus oli 1,2 miljoonaa euroa.
Liikeidea on säilytetty
Kamux myy enimmäkseen melko uusia henkilö- ja pakettiautoja, jotka ovat olleet työsuhdeajossa. Yhtiö ostaa paljon autoja rahoitus- ja leasing-yhtiöiltä. Kalliokoski nimeää yhtiön periaatteiksi nopeuden, tehokkuuden, rehellisyyden ja edullisuuden.
– Vaikka myynti on kasvanut, emme ole lähteneet hilaamaan hintoja ylös. Slouganimme ovat ”Edullisempaa autokauppaa” ja ”Edullisemman autokaupan edelläkävijä”.
Kalliokosken mielestä yhtiö on onnistunut kasvussa sikäli, että se on pitänyt liikeideansa kirkkaana mielessä.
– On tärkeää saada oikeat henkilöt vetovastuuseen myymälöistä. On oltava tarkkana, ettei yritykseen tule läskiä.
Kalliokoski tarkoittaa läskillä hallinnon ja organisaation paisumista. Hän haluaa, että henkilöstö voi keskittyä vain olennaiseen eli ostamiseen ja myymiseen.
– Palkkamme ovat keskiarvon yläpuolella. Se johtuu siitä, että myymme paljon. Työilmapiiri on myös huikea.
Uusien henkilöautojen myynti laski viime vuonna. Autoala ei odota myynnin juuri piristyvän tänä vuonnakaan. Vaihtoautojen kauppa sen sijaan on pysytellyt kutakuinkin ennallaan. Kamuxin kasvu yli puolella hakee kuitenkin vertaansa automarkkinoilta.
– Meillä on koko ajan etunoja, Kalliokoksi toteaa. (HäSa)