Kanta-Häme

Kanavia, kattopuutarhoja ja kauppahalli

Hamk sai päähänsä kysyä opiskelijoilta, kuinka Engelinranta pitäisi suunnitella kestävän kehityksen näkökulmasta.

Opiskelijat tarttuivat asiaan. He tekivät niin hyvää työtä, että Engelinrannan suunnittelua koordinoivan Eteläranta oy:n toimitusjohtaja Kristiina Koskiaho oli aivan äimistynyt.

– Todella hienoja ideoita ja loppuun asti mietittyjä suunnitelmia. Varmasti tulemme käyttämään osan näistä.

Opiskelijat eivät noin vain nielleet osayleiskaavassa Engelinrantaan esitettyjä ratkaisuja.

Esimerkiksi ryhmä, jonka painopisteenä oli rakennettu luonto, teki koko suunnitelman uusiksi.

– Alkuperäisessä on paljon sellaista, josta emme pitäneet. Siksi päädyimme suunnittelemaan alueen uudestaan, maisemasuunnittelua Lepaalla opiskeleva Hanna Vuori kertoi.

Osayleiskaavassa, josta on muuten valitettu hallinto-oikeuteen, häiritsee muun muassa se, että korkeiden talojen muuri sulkee nykyisten asukkaiden näkymän järvelle.

Siihen ryhmä esittää ratkaisuksi matalampia taloja.

– Se ei silti vähennä merkittävästi alueen asukasmäärää, sillä länsilaidalle sijoitimme korkeita tornitaloja. Lähdimme myös siitä, että asunnot ovat keskimäärin hieman suunniteltua pienempiä.

Ryhmän Rannalla-nimisessä työssä on etsitty myös ratkaisua hulevesiongelmaan, joka piinaa erityisesti linja-autoaseman seutua. Sadepuutarhat voisivat sitoa hulevettä. Lisäksi Hämeensaaren ympärille on pohdittu kanavaa, jonne myös hulevesia johdettaisiin.

Linja-autoaseman ryhmä siirtäisi rautatieasemalle, jonne muodostuisi moderni matkakeskus.

Suojellulle linja-autoaseman rakennukselle on tarjolla kunniakas tehtävä kauppahallina.

– Peruskorjattuna se varmasti sopisi siihen tarkoitukseen.

Monet ryhmistä suosivat myös kattopuutarhoja ja viherkattoja, jotka sitoisivat sadevettä. Ja toisaalta voisivat tarjota uudenlaista maisemaa niille, joilta uudisrakentaminen ehkä vie vanhan näkymän.

Hamkissa oli torstaina arvovaltainen paneeli kommentoimassa opiskelijoiden töitä.

Kirjailija ja vihreä vaikuttaja Osmo Soininvaara kiinnitti huomiota siihen, että useimmista suunnitelmista joko puuttuivat autot kokonaan tai pysäköintipaikkoja oli vain vähän.

– Jos sinne tuodaan nykyisten normien edellyttämä määrä pysäköintiä, se pilaa suunnitelmat.

Soinivaaralla oli useita ideoita ratkaista pysäköintiasia.

– Maan alle kysyntää vastaava määrä parkkipaikkoja omakustannusperiaatteella. Alueen ulkopuolella voisi olla pysäköintitalo, josta paikan saisi huokeammalla.

Villinä ideana hän heitti ajatuksen pysäköintilautasta.

– Alakertaan pysäköintipaikat ja yläkertaan ravintola- ja terassikansi vähän ruotsinlaivojen tapaan.

Vakavasti ottaen Soininvaara korosti, että tärkeintä uusien asuinalueiden suunnittelussa on pyrkiä sosiaalisen kestävyyteen.

– Että alueella vallitsee sosiaalinen tasapiano, erilaisen väestöryhmät asuvat sekaisin.

Tähänkin monessa opiskelijatyössä otettiin kantaa. Taloihin haluttiin niin vanhoja kuin nuoria, vuokra- ja omistusasuntoja, sanalla sanoen yhteisöllisyyttä. HÄSA