Kanta-Häme

Kännykkä tappaa kolme kuskia vuodessa

 
Pelkkä matkapuhelin ei enää riitä. Modernista autosta pitää löytyä navigaattori, jonkintasoinen kosketusnäyttö, takapenkin viihdetekniikkaa ja tukku erilaisia avustimia ja turvavarusteita.
 
Näiden kaikkien opettelu ja käyttö, varsinkin kesken ajamisen, vie vaarallisella tavalla kuljettajan huomiota pois varsinaisesta tehtävästä. Se on yhä auton turvallinen ajaminen.
Riskillä on nimikin: tarkkaamattomuus. Ja se lisääntyy koko ajan.
 
KANSAINVÄLISESSÄ SafetyNet-tutkimuksessa arvioitiin 1 005 liikenneonnettomuuden taustariskit ja perussyyt kuudessa eri maassa. Mukana olivat Suomi ja Ruotsi.
 
Joka kolmannessa onnettomuudessa joko auton kuljettaja, polkupyöräilijä tai jalankulkija oli jollakin tavalla tarkkaamaton (englanniksi ”inattentive” tai ”distracted”).
 
Kotimaisen tutkijalautakuntatyön perusteella on laskettu, että matkapuhelimen käyttö on taustariski keskimäärin kolmessa kuolonkolarissa joka vuosi.
 
– Määrä kuulostaa pieneltä, sen verran yleistä matkapuhelimen käyttö autossa näyttää olevan, Liikennevakuutuskeskuksen turvallisuusjohtaja Kalle Parkkari sanoo.
 
Monissa turmissa matkapuhelimen osuutta on mahdotonta jälkikäteen todentaa. Esimerkiksi yksittäisen, kuolemaan päättyneen suistumiskolarin varsinainen syy voi jäädä mysteeriksi.
 
Parkkari arvioi, että eri syistä johtuva tarkkaamattomuus aiheuttaa huomattavan osan myös pienemmistä peltikolareista ja omaisuusvahingoista.
 
KULJETTAJAN kuormitusta lisäävät kojelaudan kosketusnäytöt, jotka yleistyvät uusissa autoissa.
 
Normaaliin perheautoonkin saa jo tehdasasenteisen, tabletti-tietokoneen kokoisen monitoiminäytön, jonka valikkoja selaamalla hallitaan auton eri toimintoja.
 
– Kosketusnäytöissä ei ole samanlaista näppituntumaa kuin perinteisissä auton hallintalaitteissa, Parkkari huomauttaa.
 
– Kuljettaja joutuu kääntämään päätä ja katsomaan näyttöä varmistaessaan, että toiminto löytyy ja käsky menee perille. Liikenteen seuraaminen kärsii tästä.
 
Nykyauton ajamista koetetaan toisaalta helpottaa erilaisilla apujärjestelmillä, kuten kaistavahdeilla ja törmäyksenestolla.
 
Parhaiten varustelluissa malleissa kuljettajan apuna ovat auton perustoimintoja säätelevät rattinäppäimet, jopa keskelle näkökenttää tuodut tuulilasinäytöt.
 
– Lisäjärjestelmät ovat oma riskinsä, varsinkin jos auto on uusi ja kokemusta avustimien käytöstä on vähän, Kalle Parkkari varoittaa.