Kanta-Häme

Kansanedustaja ravaa kesälaitumille

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinosen kesään mahtuu 40 tapahtumaa ja hän nauraa vielä nauttivansa niistä täysin rinnoin. Meno ja meininki sopii miehelle, joka valmistautuu jälleen kerran myös rallin maailmanmestaruuskisojen selostajan työhön.

– Joskus täytyy irrottautua työasioista, mutta silloinkin apuun tulevat hevosvoimat!

Timo Heinosen vitsailu viittaa sekä ralli- että ratsastusharrastukseen, joiden parissa vapaa-ajasta kuluu aika suuri osa.

Ratsutalli henkii kesää

– Kun Nylundin Jari perusti Lopelle lähelle lapsuudenkotiaan Vaahteramäen ratsastuskoulun, olin ensimmäinen asiakas, sillä olimme lapsuudenkavereita. Piti päästä kokeilemaan ratsastusta ja siitä tuli pysyvä harrastus. Nyt takana on jo 12 vuotta.

Hevosen sukiminen ja kavioiden puhdistus sujuvat mieheltä rupattelun lomassa. Homeros-ratsu tottelee kiltisti kansanedustajan pyyntöjä ja odottaa yhteistä ratsastustuntia. Ympärillä muut tammat ja orit hirnahtelevat pilttuissaan ja väki siivoaa pilttuita.

– Täällä on hieno fiilis, hyvää väkeä ja jotenkin englantilainen henki. Ison hevosen kanssa on keskityttävä yhteistyöhön, jolloin ajatukset eivät karkaa sen paremmin ympäristö-, puolustus- kuin ulkoasiainvaliokunnan asioihin. Eivät edes Ukrainan kriisiin tai puolustusmäärärahakysymysten käydessä kuumina.

Autoverosta polttoaineveroon

Vaikka Timo Heinonen viihtyy ratsutallilla, ympäristövaliokunnan jäsen ei sentään lähde esittämään paluuta hevoskyyteihin. Hän puhuu kuitenkin vakavasti ympäristövastuullisuudesta ja erityisesti liikenteen verotuksesta, johon parhaillaan valmistellaan entistä enemmän kulutukseen pohjautuvaa mallia.

– Nyt joudumme maksamaan uudesta autosta autoveroa. Ostamisen ja omistamisen verotuksesta pitää siirtyä enemmän kulutuksen verottamiseen eikä siihen tarvita mitään satelliittijärjestelmää. Meillä on jo toimiva polttoainevero, jota voidaan edelleen kehittää.

Ajatus on yksinkertainen. Paljon kilometrejä ajava tankkaa paljon ja maksaa siis myös samassa suhteessa veroja.

Nykytilanteessa polttoaineiden vero määritellään päästöjen mukaan. Vähäpäästöiset diesel, sähkö ja kaasu ovat bensaa halvempia, mutta niiden heikkoa verotuottoa valtio paikkaa keräämällä diesel-, sähkö- ja kaasuautoilta käyttövoimaveroa.

Ympäristön kannalta käyttövoimaveron periminen merkitsee, että autoilijoilta puuttuu kannustin hankkia sähkö- tai kaasuautoja, jotka ovat liikenteessä päästöttömiä. Valtio joutuu nykyisessä taloustilanteessa varmistamaan riittävät verotulot.

– Kun taloustilanne paranee, meidän pitää siirtyä asteittain eroon kokonaan käyttövoimaverosta.

Rapistuva tieverkko kuntoon

Timo Heinonen löytää helposti käyttötarkoituksen polttoaineveron tuotolle. Valtion vuosittain liikenteen verotuksella keräämistä kahdeksasta miljardista eurosta vain kymmenisen prosenttia käytetään tieverkoston kunnostamiseen.

– Koko maassa on kahden miljardin euron korjausvelka erityisesti alemmassa tieverkossa. Vanhat kestopäällysteet murenevat ja sillat rapistuvat. Meidän pitää saada teiden kunnostus sekä hallituksessa istuvien että oppositiossa olevien puolueiden yhteiseksi teemaksi kahden seuraavan vaalikauden ajaksi.

Yksituumaisuutta tarvitaan sillä nykyisistä kunnostusrahoista nielevät leijonan osan suuret hankkeet kuten Pisara-rata, Länsi-metro, pääradan kunnostus ja Tampereen raitiotie.

Vaalien alla kolmessa valiokunnassa työskentelevä kansanedustaja ei voi olla ajattelematta valmisteilla olevia asioita, vaikkakin nyt etusijalla on kesälomailu ja kiertely kotimaan tapahtumissa perheen kanssa.

– Toki markkinoilla, kesäjuhlissa ja teatterissakin puhutaan asiaa, mutta samalla jää aikaa rentoon kuljeskeluun ja nauttimiseen! (HäSa)

Päivän lehti

27.9.2020

Fingerpori

comic