Kanta-Häme

Kansliapäällikkö Jari Gustafsson kaipaa kilpailua linja-autoliikenteeseen – Onnibus ostettiin hiljaiseksi

TEM:n kansliapäällikön mielestä petoksesta pääsee vähällä.
Kansliapäällikkö Jari Gustafssonin mielestä seuraamusmaksujen on oltava niin suuria, että ne tekevät tyhjiksi kartellien edut.

Työ- ja elinkeinoministeriön TEM:n kansliapäällikkö Jari Gustafsson arvostelee johtavana virkamiehenä poikkeuksellisella tavalla kilpailulainsäädäntöä ja sen soveltamista.

Hän kirjoittaa siitä maanantaina ilmestyneessä Kauppalehden kolumnissa otsikolla ”Kartelli on petos, josta pääsee Suomessa vähällä”.

Gustafsson puuttuu myös Koiviston Auton yrityskauppaan, jolla se osti Onnibussin. Kilpailuviranomaiset eivät voi ottaa kauppaa tutkittavakseen, kosta yritysten yhteenlaskettu liikevaihto ei ylitä 350 miljoonaa euroa.

– Markkinahäirikkö on nyt ostettu hiljaiseksi, Gustafsson kirjoittaa.

Kansliapäällikkö Gustafssonin mielestä kilpailuviranomaisilla pitäisi olla oikeus nykyistä vapaammin päättää, mitkä yrityskaupat ne ottavat tutkittavakseen.

Kirjoituksessa kerrotaan, miten markkinaoikeus alensi bussiliikennekartellista esitetyt 38 miljoonan euron sakot 1,1 miljoonaan euroon. 11 yhtiölle kertyi siten kullekin seuraamusmaksuja vain 100 000 euroa. Yksi kartelliin osallistuneista yhtiöistä oli Koiviston Auto.

– Helpolla ei bussiliikenne kilpailulle avaudu, Gustafsson sanoo. HÄSA