Kanta-Häme

Kanta-Häme syttyy hitaasti vaihtoehtoiselle energialle

Öljyä korvaavien vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkko on Kanta-Hämeessä alkutekijöissään.

Sähköautojen julkisia latauspisteitä ei ole toistaiseksi yhtäkään. Kaasuauton voi tankata Riihimäellä ja Forssassa. Fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia vähentävää RE85-bensaa voi tankata yhdeltä St1:n asemalta Hämeenlinnan Tiiriössä.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkkoa selvitetään parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä. Öljyä korvaavia vaihtoehtoja selvityksessä ovat sähkö, vety, nestemäiset biopolttoaineet kuten etanoli ja biodiesel sekä metaani eli maakaasu ja biokaasu.

Ministeriön nettisivustolta löytyy tieto, jonka mukaan Hämeenlinnaan olisi tulossa kaasun tankkausasema ensi vuonna. Sähkön latauspisteitä on puolestaan luvassa Forssaan, Hämeenlinnaan, Janakkalaan ja Riihimäelle vuoteen 2020 mennessä.

Sähköautot kotilatauksessa

Koko maassa sähköautojen julkisia latauspisteitä oli toukokuussa 77 eri kohteessa.

Suomen sähköautojen ja ladattavien hybridien lukumäärä oli Trafin virallisen tilaston mukaan toukokuun lopussa 556 kappaletta.

Sähköautojen latauksesta 90 prosenttia tapahtuu kotona. Kotilatauksen käytölle ja laajentumiselle muun muassa kiinteistöjen autopaikoille on olemassa erilaisia käytännön esteitä, joihin haetaan ratkaisua.

Tällä hetkellä arvioidaan, että vuonna 2020 ladattavia sähköautoja olisi Suomessa 20 000-40 000 kappaletta. Jos autoja on 40 000, tulisi latauspisteitä olla 4 000, jotta EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelua koskevan direktiivin minimivelvoite täyttyisi.

Direktiivin mukaan jäsenmaiden tulee viimeistään vuoteen 2016 mennessä laatia kansallinen suunnitelma vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinoiden kehittämisestä ja jakeluverkostosta.

Vetyautot tulevat

Ensimmäiset vetyautot ovat tulossa Suomessa myyntiin ensi vuonna. Vetyauto toimii kuten sähköauto, mutta sen ajomatka on huomattavasti pidempi kuin sähköautolla. Yhdellä muutaman minuutin tankkauksella voi ajaa 500–600 kilometriä.

Vetytankkausasemia Suomessa oli keväällä 2014 kaksi, joista toinen sijaitsee Vuosaaren satamassa Helsingissä ja toinen Mäntyharjun Voikoskella. Kolmannen vetytankkausaseman odotetaan valmistuvan ensi vuoden lopussa Mikkeliin.

Suomen tarpeisiin on luonnosteltu 21 aseman tankkausverkostoa, joka riittää kattamaan tärkeimmät Etelä-Suomen kaupungit ja mahdollistamaan matkat myös Lapin hiihtokeskuksiin.

Hämeenlinna ei ole tärkeimpien Etelä-Suomen kaupunkien joukossa.

Biokaasu yleistyy

Kaasua käyttäviä henkilö- ja linja-autoja oli huhtikuussa Suomessa noin 1 700. Jos vuotuinen kasvuprosentti olisi 30, ylittäisi kaasuajoneuvojen määrä 10 000 auton rajan vuonna 2020. Vuonna 2030 kaasuajoneuvoja olisi noin 150 000.

Kaasuautojen julkisia tankkausasemia on tällä hetkellä 22. Useimmilta asemilta voi tankata sekä maa- että biokaasua. Biokaasun osuus kaasuautoihin tankatusta kaasusta on runsas kolmannes.

Kaasualan toimijoiden laatiman vision mukaan kaasun tankkausverkosto vuonna 2020 kattaisi kaupunkikeskittymät ja päätieverkon. Asemien määrä olisi tuolloin 50-70 kappaletta.

Työryhmältä on odotettavissa esitys vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkosta ja sen toteuttamisesta tämän vuoden loppuun mennessä. (HäSa)

 

Päivän lehti

26.9.2020

Fingerpori

comic