Kanta-Häme

Kanta-Häme voi estää uuden oikoradan maakuntakaavalla – "Ministeriö ei voi määrätä millään mahtikäskyllä"

Tampereen ja Helsinki-Vantaan välisen oikoradan torppaamiseen riittää voimassa olevan maakuntakaavan pysyttäminen. Hämeen liiton suunnittelujohtaja Heikki Pusa: Laki on tältä osin yksiselitteinen.
Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välinen uusi oikorata vaatisi Kanta-Hämeeseen uuden maakuntakaavan. Siitä päättää maakuntavaltuusto. Kuva: Esko Tuovinen
Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välinen uusi oikorata vaatisi Kanta-Hämeeseen uuden maakuntakaavan. Siitä päättää maakuntavaltuusto. Kuva: Esko Tuovinen

Kanta-Häme voi estää epämieluisan rautatielinjauksen maakuntakaavalla – ainakin periaatteessa.

– Laki on tässä yksiselitteinen. Ratalaki määrää, että rautatien rakentamista koskevan yleissuunnitelman ja ratasuunnitelman pitää perustua oikeusvaikutteiseen kaavaan ja ettei näitä suunnitelmia saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa tai yleiskaavaa, kertoo Hämeen liiton suunnittelujohtaja Heikki Pusa.

Myös maankäyttö- ja rakennuslain mukaan alueiden käytössä on huomioitava maakunta ja edistettävä maakuntakaavan toteuttamista.

Edes valtioneuvosto ei voi kävellä maakuntakaavan yli. Toisaalta Suomessa ei ole toistaiseksi koettu tilannetta, jossa maakunta olisi halunnut estää valtiota toteuttamasta alueen läpi kulkevaa merkittävää väylää.

Tällaisessa tilanteessa maakuntaliitto ja kunnat alkaisivat todennäköisesti neuvotella liikenne- ja viestintäministeriön kanssa pattitilanteen purkamisesta. Ennen pitkää maakuntahallitus ja -valtuusto joutuisivat päättämään, avataanko maakuntakaava uuteen tarkasteluun vai ei.

– Ministeriö ei lähtökohtaisesti voi millään mahtikäskyllä määrätä Hämeen liittoa tekemään tietynlaista maakuntakaavaa, Pusa toteaa.

Maakuntavaltuusto päättää

Nykyisen pääratakäytävän kanssa kilpailevan vaihtoehdon eli Tampereen ja Helsinki-Vantaan välisen oikoradan torppaamiseen riittää voimassa olevan maakuntakaavan pysyttäminen.

Maakuntakaavan hyväksyy maakuntavaltuusto, joka päättää Kanta-Hämeessä myös uuden maakuntakaavan laatimisen käynnistämisestä.

– Voimassa olevassa maakuntakaavassa on osoitettu kaksi lisäraidetta nykyiselle ratakäytävälle, Pusa muistuttaa.

Pääratakäytävän vyöhykkeelle tulevat uudet kaarteet ja muut pienet poikkeamat eivät riko maakuntakaavaa vaan merkitsevät vain sen tarkentumista.

– Sen sijaan Tampereelta suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle kulkeva rata olisi ehdottomasti nykyisen maakuntakaavan vastainen. HÄSA