Kanta-Häme

Kanta-Hämeen "kaava-ase" paljastui harhaluuloksi – Näin valtio voi määrätä uuden oikoradan maakuntakaavaan

Maankäyttö- ja rakennuslain pykälän 178 nojalla hallitus voi pakottaa Hämeen liiton laatimaan maakuntakaavan, joka sisältää Kanta-Hämeen vastustaman ratalinjauksen. "Yleiseen etuun" perustuva määräys vaatisi vain valtioneuvoston päätöksen valtakunnallisesta alueidenkäyttötavoitteesta.
Hallitus voi jyrätä uuden rautatien Kanta-Hämeen maakuntakaavaan päättämällä valtakunnallisesta alueidenkäyttötavoitteesta, johon on pakko varautua kaavoituksessa. Kuva: Esko Tuovinen, arkisto
Hallitus voi jyrätä uuden rautatien Kanta-Hämeen maakuntakaavaan päättämällä valtakunnallisesta alueidenkäyttötavoitteesta, johon on pakko varautua kaavoituksessa. Arkistokuva: Esko Tuovinen

Valtio voi halutessaan sivuuttaa Kanta-Hämeen nykyisen maakuntakaavan Suomi-radan ratalinjauksesta päätettäessä. Mahdollisuuden tarjoaa maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) pykälä 178, "Määräys valtakunnallisen alueidenkäyttötavoitteen toteuttamiseksi". Pykälän turvin hallitus voi "yleisen edun" nimissä täysin...

Maankäyttö- ja rakennuslain pykälän 178 nojalla hallitus voi pakottaa Hämeen liiton laatimaan maakuntakaavan, joka sisältää Kanta-Hämeen vastustaman ratalinjauksen. ”Yleiseen etuun” perustuva määräys vaatisi vain valtioneuvoston päätöksen valtakunnallisesta alueidenkäyttötavoitteesta.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 1kk digiä 1 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Päivän lehti

20.10.2020

Fingerpori

comic