Kanta-Häme Hämeenlinna

Kanta-Hämeen matkailussa tuulee taas: Kaupunki irtisanoo sopimuksen ja maakunta alkanee selvittää uutta yhtiötä

Hämeenlinnan kaupunki ei ole tyytyväinen Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistyksen toimintaan. Se ohjaa säästyvät rahat elinkeinoyhtiölleen Linnan Kehitykselle.
Vasta auennut Linnanpuiston kesäkioski ilahduttaa niin matkailijoita kuin asukkaitakin. Tuoreen selvityksen mukaan matkailun kehittymiseen Hämeenlinnassa ja Kanta-Hämeessä on yhä paljon tyytymättömyyttä. Kuva: Sara Aaltio

Vuosikausia muutosten ja kritiikin kohteena ollut Hämeenlinnan matkailuelinkeinon kehittäminen pannaan taas uusiksi.

Kaupunginhallitus päätti tänään maanantaina irtisanoa sopimuksen, jonka Hämeenlinna on tehnyt vasta pari vuotta toimineen Elinvoimaa Hämeeseen ry:n (EVH) kanssa. Säästyvät varat osoitetaan kaupungin omistamalle Linnan Kehitys oy:lle, joka alkaa tarjota palveluja matkailualalla toimiville hämeenlinnalaisille yrityksille.

EVH on Hämeenlinnan ja Kanta-Hämeen matkailuyritysten sekä muiden matkailutoimijoiden organisaatio, joka perustettiin matkailun edistämistä varten.

Koko maakunnallista matkailua alkanee viedä eteenpäin Hämeen liitto. Ajatuksena on perustaa uusi matkailuyhtiö, johon Kanta-Hämeen kunnat voisivat lähteä mukaan.

Kunnista rahoittajina vain Hämeenlinna ja Janakkala

Hämeenlinnan strategiajohtaja Markku Rimpelä kertoo, että ajatus rahoituksen siirtämisestä Linnan Kehitykselle oli tullut esiin keskusteluissa kaupunginjohtajien kanssa ja vietäessä eteenpäin kaupungin niin sanottua ekosysteemityötä.

– Maakunnan muut kunnat eivät ole Janakkalaa lukuun ottamatta sitoutuneet toimintaan, eivätkä yritykset ole lähteneet mukaan odotetulla tavalla. Sopimuksen mukaan Hämeenlinnan kaupungin rahoitusta saa käyttää vain Hämeenlinnan seudun hyväksi.

Alun perin Hämeenlinna sopi EVH:n kanssa 150 000 euron vuotuisesta vastinrahasta vuosille 2019–2021. Rahoituksen edellytys oli, että toinen puoli saadaan koottua yksityiseltä sektorilta. Myöhemmin rahoitus muutettiin vuotuiseksi 50 000 euron avustukseksi ja 100 000 euron vastinrahaksi.

– Totta kai olemme myös odottaneet yhdistykseltä enemmän tulosta. Se ei ole ollut ihan sitä mitä puolentoista vuoden työllä olisi voinut ajatella saatavan aikaan.

Tulen ja jään joulu ehkä vaakalaudalla

Rimpelä myöntää yhdistyksen tehneen myös hyvää työtä. Yhtenä esimerkkinä hän nostaa Tulen ja jään joulu -tapahtuman, jonka yhdistys toteutti Nuorkauppakamarin kanssa.

Tämänvuotinen tapahtuma järjestetään, vaikka kaupunki irtisanookin sopimuksen EVH:n kanssa.

– Selkeä tavoite on, että tapahtuma tehdään sujuvalla siirtymällä kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti. Kesälomien jälkeen Linnan Kehitys, kaupunki ja yhdistys katsovat kuinka tämänvuotinen tapahtuma onnistuu, Rimpelä sanoo.

EVH-yhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Tienpää puolestaan korostaa, ettei Tulen ja jään joulu olisi onnistunut ilman Nuorkauppakamarin ja yhdistyksen tiivistä yhteistyötä. Hän arvioi kaupungin päätöksen asettavan tämänvuotisen tapahtuman vaakalaudalle.

Toiminnanjohtaja kaipasi lisäaikaa

Hämeenlinna irtisanoo sopimuksen EVH-yhdistyksen kanssa päättyväksi syyskuun lopussa. Yhdistystä yhdeksän kuukautta vetänyt Janne Tienpää olisi vielä toivonut lisäaikaa.

– Kaupungin aikeet tulivat yhdistykselle yllättäen ja nopealla aikataululla. Mielestäni olemme tehneet hyvää työtä, mutta ainakin muutaman kuukauden olisin halunnut lisänäyttöjen antamiseen.

Keväällä kaavailtu Kesä-Häme lähellä -markkinointikampanja valtakunnallisissa lehdissä jäi koronan jalkoihin. Hanki Hämeenlinnasta -sivut yhdistys toteutti epidemian aikana pk-yritysten hyväksi. Tällä viikolla avautuu kokousvarausalusta yhdistyksen jäsenyrityksille.

Tienpään kokemuksen mukaan yritykset, joita yhdistyksen jäsenistä on 80 prosenttia, ovat olleet tyytyväisiä.

Suurin osa maakunnan kunnista on yhdistyksen jäseninä, mutta vain kaksi kuntaa teki vastinrahasopimuksen. Tienpää valittelee, että joillakin kunnilla on vieläkin ”arpia” Hämeen Matkailun ajan yhteistyöstä. Yhtiö lakkautettiin viime vuosikymmenellä.

Tavoite viiden parhaan joukkoon pääsystä karkaa

Hämeenlinna ostaa nyt Linnan Kehitykseltä kaupunkimarkkinointia 200 000 eurolla vuodessa. Kun kaupunki alkaa ohjata elinkeinoyhtiölle lisää rahoitusta, tavoite on yhä saada lisäpaukkuja nimenomaan Hämeenlinnan matkailuun.

Miksei sitten jo pari vuotta sitten päätetty, että matkailua keskitetään Linnan Kehitykselle?

– Valmistelutyöryhmä, jossa oli myös yrittäjien edustajia, halusi vahvasti yritysvetoista tapaa organisoitua. Perimmäinen ajatus myös oli, että haluttiin lähteä puhtaalta pöydältä, pelkästään matkailuun keskittyvän yhdistyksen kautta, Markku Rimpelä vastaa.

Kaupunginvaltuuston asettama tavoite on, että Hämeenlinna nousee Suomen viiden suosituimman matkailukaupungin joukkoon.

– Kyllä realismia on, että voimme olla kärkipäässä vain jollain matkailun osa-alueella, esimerkiksi luonto- tai perhematkailussa, emme matkailijoiden kokonaismäärissä. HäSa

Lue myös: Maakunnan matkailulle uusi vetäjä – Elinvoimaa Hämeeseen ry:n projektipäällikkö Jutta Äijälä uskoo Kanta-Hämeeseen (4.2.2019)

Päivän lehti

15.8.2020