Päärataremontin pelätään siirtyvän yhä kauemmas tulevaisuuteen.
Kanta-Häme

Kanta-Hämeen oppositioedustajat pettyivät pääratakirjaukseen

Oppositioon jäävien puolueiden kantahämäläiset kansanedustajat pelkäävät, että pääradan remontti siirtyy yhä kauemmas tulevaisuuteen. Kuva: Pekka Rautiainen
Oppositioon jäävien puolueiden kantahämäläiset kansanedustajat pelkäävät, että pääradan remontti siirtyy yhä kauemmas tulevaisuuteen. Kuva: Pekka Rautiainen

Uuden eduskunnan oppositioon jäävät kantahämäläiset kritisoivat hallitusohjelman pääratamuotoiluja liian epämääräisiksi ja ihmettelevät, miksei vielä ennen vaaleja ensisijaiseksi ja kiireelliseksi hehkutetulle hankkeelle luvattukaan rahaa. Heistä pääradan kohtalo jätettiin nyt ilmaan roikkumaan.

– Vihervasemmistohallitus ei pystynyt tekemään tarvittavia ratkaisuja, tiivistää kokoomuksen loppilainen Timo Heinonen.

Hän pelkää, että ympäripyöreiden kirjausten myötä muut raidehankkeet jyräävät pääradan edelle – tai sitten kaikki hankkeet kaatuvat kiistelyyn.

– Näyttää siltä, ettei neuvotteluissa ole päästy sopuun ja kirjaukset on sitten sovittu tällaisiksi.

Itäradan nosto hallitusohjelmaan pääradan seuraan on Heinosen mielestä valitettava ratkaisu.

– Se on selvä pettymys ja epäonnistuminen myös hämäläisiltä neuvottelijoilta Säätytalolla. Ääni ei ole kuulunut, tai sitten sitä ei ole haluttu noteerata.

Heinosen mielestä ratahankeyhtiöt olisi pitänyt panna pystyyn heti kesällä, jotta Riihimäen ja Tampereen välisten lisäraiteiden yleissuunnittelu olisi saatu nopeasti käyntiin.

Reunaehdotkin voivat hidastaa

Forssalainen Sanni Grahn-Laasonen (kok.) olisi odottanut hallitusohjelmaan selkeää kannanottoa, lupausta ja rahoitusta pääradan kunnostamiselle.

– On varmasti viisasta, että raidelinjauksia käsitellään osana 12 vuoden suunnitelmaa. Samaan aikaan pelkona on, että pääradan kaivattu remontti siirtyy ja venyy, hän pohtii.

Hankeyhtiöille asetetut reunaehdot voivat Grahn-Laasosen mukaan hidastaa ja vaikeuttaa raideinvestointien etenemistä.

Kiitosta hän antaa perusväylänpidon rahoituksen nostamisesta parlamentaarisesti sovitulle tasolle.

– Se tulee kipeään tarpeeseen myös Hämeessä.

“Valmistelun oltava avointa”

Perussuomalaisten hämeenlinnalainen Lulu Ranne arvioi hallitusohjelman ratamuotoilujen merkitsevän pääradalle “ilmeisesti aikalisää”.

Hänestä suunnittelurahoista olisi pitänyt tehdä selvä linjaus ja jättää pois hankeyhtiöille asetetut “ideologiset rajoitukset”. Itäradalla ei Ranteenkaan mielestä pitäisi olla eväitä pääradan kilpailijaksi.

– Hankkeet tulee priorisoida vahvasti kansantaloudellisesta ja elinvoimanäkökulmasta. Tämän vuoksi pääradan kuuluu olla etusijalla.

Ranne korostaa, että myös isojen raidehankkeiden valmistelu on tehtävä demokraattisesti ja avoimesti, ei osakeyhtiölain suojissa salassa veronmaksajilta.

Epävarmuus huolettaa

Riihimäkeläinen Päivi Räsänen (kd.) kertoo pettyneensä löysään pääratakirjaukseen.

– Ennen vaaleja pääradan kehittäminen nähtiin laajasti ensisijaisena ja kiireellisimpänä ratahankkeena. Olisi tärkeää pystyä asettamaan ratahankkeet oikeaan tärkeysjärjestykseen.

Räsänen on huolissaan myös hallitusohjelmassa mainitun erillisrahoituksen epävarmuudesta.

– Hallituksen työllisyys- ja taloustavoitteet lepäävät toiveiden ja tyhjän päällä. Hallitus kertoi luopuvansa hallitusohjelmassa luvatuista menolisäyksistä, jos työllisyys ei kehity toivotulla tavalla. Järjestystä ei kerrottu. Siksi myös päärataa koskevan kirjauksen toteutuminen jää epävarmaksi. HäSa

Lue myösPääradan odotus jatkuu – Hallitusohjelmaan ei saatu suunnittelurahoja, raidehankkeet komiteaan, Itärata kilpailijaksi

Lue myösKantahämäläiset hoputtavat ratapäätöstä – Päärata on vaikutuksiltaan painavin hanke