Hämeenlinnalainen taksiyrittäjä Markku Salmi katsoo taksiuudistuksen epäonnistuneen pahemman kerran. Hänen mukaansa osa tilauskaaokseen kyllästyneistä sote- ja Kela-matkustajista on ruvennut tilaamaan taksikyytejään suoraan autoilijoilta ja maksamaan niitä kokonaan omasta pussistaan.
Kanta-Häme

Kanta-Hämeen taksisekoilun luvataan loppuvan – “Kaikki on tehty liian kovalla kiireellä ja samanaikaisesti”

Tampereen Aluetaksi: Resursseja on lisätty, jotta sote- ja Kela-kyytien välitys saadaan toimimaan.

Sote- ja Kela-kyytien tilaamisen takkuaminen Kanta-Hämeessä on päättymässä, vakuuttaa Tampereen Aluetaksi Oy:n toimitusjohtaja Helvi Liukkaala.

– Olemme lisänneet sekä omaa henkilökuntaa että alihankintaa, jolla keskukseen on saatu lisää kapasiteettia. Lisäksi pyrimme koko prosessin tehostamiseen.

Liukkaalan mukaan kuljetusten jakaminen on jo alkanut toimia kelvollisesti, “yksittäistapauksia lukuun ottamatta”.

Uuden välitysjärjestelmän käynnistyttyä tilauslinjat ovat olleet enemmän tai vähemmän tukossa – ja asiakkaat raivoissaan.

Myös kunnista ja Kelasta kerrotaan, että alkuvaiheen kaaos on jo takanapäin.

– Uudenlaisesta toimintatavasta löytyy aina alussa myös korjattavaa. Palvelu paranee koko ajan, kertoo maakunnallisen kuljetuspalvelukeskuksen ohjausryhmässä Hämeenlinnaa edustava kaupunkirakennejohtaja Tarja Majuri.

Tampereen Aluetaksin suorituksia seurataan nyt silmä kovana ja päivätasolla. Sote-kyydeissä tilaussoittojen odotusaika saa olla korkeintaan 60 sekuntia ja Kela-kyydeissä 80 sekuntia.

Liukkaalan mukaan suunnilleen tähän jo päästiinkin alkuviikosta, kunnes Elisan valtakunnallinen järjestelmävika kaatoi koko puhelinpalvelun moneksi tunniksi ja pitkitti seuraavankin päivän jonoja.

– Viime viikon ongelmat puolestaan johtuivat useista samanaikaisista sairauslomista.

Sote- ja Kela-kyytejä käyttävä hämeenlinnalainen Seppo Lehtonen, 80, sanoo, että uudistuksen jälkeen vain joka toinen kyyti on onnistunut. Välillä tilaussoitto on juuttunut jonoon, välillä tilattua autoa ei ole tullutkaan.

– Kaikilla muillakin on samanlaiset kokemukset. Ja kun taksi ei tulekaan, pitää soittaa uudestaan Tampereelle ja odottaa taas puoli tuntia, että pääsee jonosta läpi.

– Viimeksi pääsin pääterveysasemalta kotiin vain toista rollaattoripotilasta hakeneen taksikuskin hyväntahtoisuuden ansiosta. Hän vei minut samalla kyydillä ilmaiseksi kotiin.

Hämeenlinnalaisen taksiyrittäjän Markku Salmen mielestä kilpailun vapauttaminen on mennyt metsään.

– Kaikki on tehty liian kovalla kiireellä ja samanaikaisesti. Ennen uudistusta homma toimi oikein hyvin.

– Minulla on nyt jo asiakkaita, jotka eivät enää tilaa kyytiä välityksen kautta vaan soittavat suoraan minulle ja maksavat kaiken itse. Näin he varmistavat, että kyyti tulee sovittuun aikaan.

Salmi sanoo kuulleensa muilta autoilijoilta samaa tarinaa.

– Siitähän sitä säästöä syntyy, kun osa jää kotiin ja osa maksaa koko kyydin itse, hän tuhahtaa.

Majurin mukaan osa kielteisestä asiakaspalautteesta koskee itse asiassa kuntien päättämää uutta kuljetuspalveluohjetta, jota taksiyritykset noudattavat.

Ohjeen mukaan sote-kyydit pitää nykyään – kuten Kela-kyyditkin – tilata jo matkaa edeltävänä päivänä kello 14:ään mennessä ja ennakoimattomissakin tapauksissa kaksi tuntia ennen kyytiä.

Asiakkaan pitää myös odottaa valmiina 15 minuuttia ennen sovittua lähtöaikaa.

Seppo Lehtonen pitää kiristyksiä liikuntavammaisten kyykyttämisenä.

– Aiemmin sote-taksin pystyi tilaamaan niin, että se tuli saman tien. Nyt pidetään tiukasti kiinni aikarajoituksista. Lisäksi sekä meno- että paluukyyti pitää nykyään tilata erikseen, vaikken voi millään etukäteen tietää, miten kauan mikäkin asiointi kestää.

Sekä kunnat että Kela ovat antaneet Tampereen Aluetaksille sopimuksen mukaiset sakot. Jos ongelmat jatkuvat, luvassa on lisää sakkoja ja lopulta jopa sopimuksen purkaminen ja uusi kilpailutus.

– Olisi kuitenkin asiakkaidenkin edun mukaista, että asia saataisiin kuntoon nykyisen sopimuksen puitteissa, sanoo etuuspäällikkö Susanna Bruun Kelasta.

Kela-kyydeissä Tampereen Aluetaksi vastaa sekä välityksestä että kyydeistä, sote-kyydeissä vain välityksestä. Kunnat ovat kilpailuttaneet sote-kuljetukset erikseen. Rinkiin ovat päässeet kaikki kriteerit täyttävät taksit, jotka haluavat hoitaa sote-kuljetuksia muiden kyytiensä ohella. Kanta-Hämeen seitsemällä sote-kyytialueella ajaa tällä hetkellä yhteensä 150 autoa.

Toimitusjohtaja Liukkaala huomauttaa, ettei Tampereen Aluetaksi voi vaikuttaa sote-kyytejä ajavien autojen määrään eikä sijaintiin. Ellei takseja liiku lähelläkään tilaajaa, auto pitää lähettää paikalle kauempaa. Se harmittaa kuljettajiakin, jotka saattavat tulla pitkänkin matkan takaa vain kilometrin kyytiä varten.

Riihimäen seutu siirtyi uuteen taksikuvioon heinäkuun alussa, Hämeenlinnan ja Forssan seudut syyskuun alussa.

Kelan Bruunin mukaan Kela-kyydit tökkivät enää Kanta-Hämeessä, Pirkanmaalla ja Uudellamaalla. Lopuilla 14 alueella taksipalvelu pyörii sopimuksen edellyttämällä tasolla. Myös Pirkanmaalla Kela- ja sote-kyydeistä vastaa Tampereen Aluetaksi.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää parhaillaan taksimarkkinoiden toimivuutta taksiyrittäjille lähetetyllä kyselyllä. Taksiliikenne avattiin kilpailulle heinäkuun alussa. HäSa