fbpx
Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnan bensa-asemaverkosto laajenee: Uusia jakelupisteitä kaavaillaan kaksin kappalein, mutta palvelua saa yhä harvemmasta paikasta

Huoltoasemaverkko on kattava Hämeenlinnassa vielä pitkään. Näillä näkymin asemien määrä vähenee keskustassa yhdellä, mutta Jukolan tilannetta kohennetaan.
Ilkka Alaviitala tankkasi autonsa tutussa paikassa Pirttilän Teboililla. Hämeensaaressa sijaitseva huoltoasema on niitä harvoja kaupungissa, joista saa yhä tarvittaessa henkilökohtaista palvelua. Kuva: Pekka Rautiainen
Ilkka Alaviitala tankkasi autonsa tutussa paikassa Pirttilän Teboililla. Hämeensaaressa sijaitseva huoltoasema on niitä harvoja kaupungissa, joista saa yhä tarvittaessa henkilökohtaista palvelua. Kuva: Pekka Rautiainen

Teboil-Pirttilässä on täysi hönkä päällä. Huoltoasemaa pitävä Henri Pirttilä tankkaa autoja ja pesee tuulilaseja tottuneesti.

Hän piti aiemmin huoltoasemaa veljensä Joonaksen kanssa, mutta nyt velipoika on ottanut vastuulleen naapurissa olevan Härkälän konekaupan.

– Moni asiakas tulee tänne nimenomaan palvelun takia. Vähän vanhemmat naiset haluavat, että heidän autonsa tankataan. Minulle se on mieluisaa, sillä olen aina pitänyt asiakaspalvelusta, Henri Pirttilä sanoo.

Tilanne niin Teboil-Pirttilässä kuin vieressä olevalla ST1:n kylmällä asemallakin on ollut jo vuosikausia vaikea. Kolmesta Paasikiventiellä sijaitsevasta huoltoasemasta vain kylmäksi asemaksi muuttunut Neste jää paikoilleen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Hämeensaaressa sijaitsevan Pirttilän Teboilin toinen yrittäjä Henri Pirttilä. Kuva: Toni Rasinkangas, arkisto

Varmaa on tällä hetkellä ainoastaan se, että huoltoasemien taru loppuu, mutta kukaan ei tiedä koska. Maan omistaa Senaatti ja vuokrasopimus tehdään vain vuodeksi kerrallaan.

Vuokralaisille ja etenkin Teboilille tilanne on vaikea. Huoltoasema rakennettiin jo 1950-luvun lopussa nykyiselle paikalleen. Rakennus on kohta kulkenut tiensä päähän.

– Jos vuokrasopimus tehtäisiin edes viideksi vuodeksi kerrallaan, voisi tähän paikkaan vielä investoida. Vuosi on siihen liian lyhyt aika, Henri Pirttilä miettii.

“Huoltoasemat halutaan kaupan yhteyteen”

Hämeenlinnan huoltoasemaverkko pysyy kattavana tulevaisuudessa, vaikka Hämeensaareen enää yksi kylmä huoltoasema jääkin. Aikataulu on vielä täysi arvoitus, mutta maankäytön suunnittelujohtaja Niklas Lähteenmäki uskoo, että tarvittavia päätöksiä päästään tekemään lähivuosina.

Hämeensaaren lisäksi vaikein tilanne on ollut jo pitkään Hämeenlinnan läntisellä puolella eli Jukolassa.

Kesti vuosia ennen kuin Jukolaan saatiin edes yksi huoltoasema ja nyt alueelle on kaavassa toinenkin huoltoasema parhaillaan rakennettavan S-Marketin yhteyteen.

– Alue ei ole ilmeisesti riittävän vetovoimainen polttoaineiden jakeluketjuille. Huoltoasemat halutaan nykyisin kaupan yhteyteen paikkaan, jossa on mahdollisimman paljon liikennettä. Ei ole sanottua, että jo kaavoitetut alueet edes kelpaavat, Lähteenmäki kertoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Goodmanin viereiselle tyhjälle tontille voi nousta polttoaineen jakelupiste. Kuva: Pekka Rautiainen

Kaupungin varsinainen huoltoasemakeskittymä on Itä-Hämeenlinnassa. Idänpäässä on kaupungin toinen palveleva huoltoasema sekä sen lisäksi kuusi kylmää asemaa. Aulangontien Teboilin kanssa samalla tontilla toimii myös autohuolto joka on tosin oma yrityksensä. Tiiriössä on sen sijaan suuri ABC ja neljä kylmää asemaa.

Lähteenmäki ei pidä Hämeenlinnan kantakaupungin tilannetta huonona, vaikka huoltoasemia poistuukin. Tulevaisuudessa keskustassa on vain yksi asema vähemmän.

– Olemme suunnitelleet uutta huoltoasemaa myös Turuntien ja Kaivokadun risteyksen tyhjälle tontille. Sen aika on vasta myöhemmin, Lähteenmäki sanoo.

Voit alta selata, missä kaikkialla Hämeenlinnassa on polttoaineen jakelupisteitä. Juttu jatkuu graafin jälkeen. Graafin näkee myös tästä linkistä.

Yhä harvempi palvelee

Hämeenlinnassa on ollut huoltoasemia jo 20-luvun lopusta lähtien.

Ensimmäisenä kaupunkiin ehti Shell, jonka huoltoasema aloitti Rantatorilla. Nobel-Standard perusti nopeasti sen viereen toisen huoltoaseman. Kahden vierekkäisen huoltoaseman perustaminen oli ilmeisesti toimiva taktiikka, sillä samalla tavalla toimittiin muissakin kaupungeissa – esimerkiksi Forssassa.

Kaupungin ensimmäisiä huoltoasemia on kiittäminen, että Hämeenlinnassa on yleensä Matkahuolto. Tämä siksi, että huoltoasemilla oli matkustajille odotushallit, kahviot ja tavaransäilytys.

Suurin osa Suomen noin 1800 huoltoasemasta on tänään kylmäasemia. Miehitettyjä asemia on enää noin 700. Hämeenlinnan kantakaupungissa on 15 huoltoasemaa, joista harva on enää palvelevia.

Jatkuu kuvan jälkeen.

Paasikiventiellä toimi vielä 1990-luvulla Esso, mutta se lopetti toimintansa yli 20 vuotta sitten. Kuva: Juhani Salo, arkisto

 

Pirttilät pitävät nyt Hämeenlinnassa huoltoasemaa samalla paikalla, jossa oli huoltoasema jo 1950-luvulla. Silloin oli tilanne toinen. Huoltoasemia oli koko maassa reilusti yli 2500, mutta autojen määrä rikkoi miljoonan rajan vasta 1970-luvulla.

Vuoden 2018 lopussa Suomessa oli rekisterissä 3 494 836 autoa, joista bensiinillä käyvien määrä vähenee koko ajan. Sähkökäyttöisillä autoilla on aivan omat vaatimuksensa.

– Meille asiakaspalvelu on vahvuus. Se on sitä vanhanajan palvelua, johon kuuluu niin renkaiden ilmanpaineiden mittaus kuin nesteiden tarkistuskin, Henri Pirttilä sanoo. HäSa

Kerro huoltamomuistosi

Millaisia huoltamoja muistat Hämeenlinnasta? Kävitkö huoltamassa asemalla ensimmäistä autoasi vai riittikö kahvilan munkkipossu piristämään päivää.Lähetä muistosi 10. helmikuuta mennessä Hämeen Sanomien toimitukseen osoitteeseen saila.karpiola@hameensanomat.fi Jos et halua kirjoittaa itse, niin lähetä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä. Myös kuvat olisivat tervetulleita.

 

Korjattu nimivirheitä klo 17.55.

Menot