Kanta-Häme Hämeenlinna

Kantahämäläiset hoputtavat ratapäätöstä – Päärata on vaikutuksiltaan painavin hanke

Suunnitelmia pitäisi jo tehdä, jotta EU-tukia ehditään hakea.
Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen.

Sekä maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen että Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala ovat tyytyväisiä siihen, että päärata mainitaan potentiaalisena erillisrahoituksen kohteena hallitusohjelman infraosiossa.

Se, että samalla viivalla on edelleen Turun-rata ja sinne on myös nostettu ns. itärata, aiheuttaa huolta.

– Priorisointi on siirretty parlamentaariselle komitealle. Päätökset siirtyvät myöhemmäksi. Pääradan suunnittelulla on kuitenkin EU-rahoituksen näkökulmasta kova kiire, Ahonen korostaa.

Mehevimmät potit alkukaudesta

Rahoituksen saamiseksi seuraavalla vuonna 2021 alkavalla ohjelmakaudella hankkeen yleissuunnitelmaa pitäisi jo laatia. Sen teko on pitkä ja säädelty prosessi, eikä sellainen ehdi valmiiksi, vaikka työ aloitettaisiin heti.

– Pitäisi kuitenkin olla jonkinlainen suunnitelma edes alustavasti, jotta rahoitusta voidaan hakea. Yleensä mehevimmät rahoituspotit jaetaan alkukaudesta, johon emme ehkä ehdi.

Ahonen muistuttaa, että meneillään olevan ohjelmakauden EU-tukia on vielä jäljellä ja Suomi on hakenut niitä vähän. Hän pohtii, että sieltä voisi vielä mahdollista saada rahoitusta.

– Komissiosta on kannustettu Suomea hakemaan myös niitä.

Faktat on jo selvitetty

Kaupunginjohtaja Timo Kenakkala painottaa, että vaikuttavuudeltaan päärata on ehdottomasti kolmesta hallitusohjelmassa mainitusta hankkeesta painavin.

– Toivon, että jo lasketut vaikuttavuus- ja kasautumishyödyt otetaan huomioon, kun päätöksiä tehdään. Kansantaloudellisesti Suomi-rata eli Helsingistä Hämeenlinnan kautta Tampereelle kulkeva rata on todettu kaikkein vaikuttavimmaksi hankkeeksi.

Se, että päätöksenteko siirtyy parlamentaariseen komiteaan tarkoittaa, että on vahvan vaikuttamisen paikka.

– Meidän pitää tuoda voimakkaasti faktoja esille nyt. Jos faktapohjaisesti edetään, päärata on ehdoton ykkönen, mutta politiikasta ei koskaan tiedä.

Myös Kenakkala toivoo, että linjaukset saadaan nopeasti, koska EU-rahoituksen hakemisella on jo nyt kiire.

– Hiekka valuu tiimalasissa koko ajan. Päätöksiä priorisoinnista pitää saada nopeasti, jotta suunnittelu saadaan käyntiin.

Faktat puhuvat puolestaan

Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) tulkitsee niin, että selvitysten teko on pääradan etu.

– Kun yhtään selvitetään, heti todetaan, että pääradan välityskyvyn lisääminen on vaikutuksiltaan ratahankkeista painavin. Siinä mielessä ei ole ongelmaa. Ongelma sen sijaan on, ettei konkreettista suunnittelurahaa vieläkään ole. EU ei odota. HÄSA

Lue myösPääradan odotus jatkuu – Hallitusohjelmaan ei saatu suunnittelurahoja, raidehankkeet komiteaan, Itärata kilpailijaksi

Lue myösKanta-Hämeen oppositioedustajat pettyivät pääratakirjaukseen – Itäradan nousu “selvä pettymys ja epäonnistuminen”