fbpx
Kanta-Häme

Kantahämäläiset Maija Turunen ja Olli Harjula polkevat Pariisiin auttaakseen tempauksella syöpäsairaita lapsia – Suomen tavoitteena miljoona euroa

Ensi kertaa mukana oleva Team Rynkeby Lahden joukkue polkaisi matkaan torstaina. Mukana on kaksikko Kanta-Hämeestä.
Maija Turunen ja Olli Harjula on Team Rynkeby Lahti -joukkueen kantahämäläiset jäsenet. He ovat treenanneet ahkerasti viimeiset 10 kuukautta. Nyt edessä on jännittävä elämys, pyöräily Pariisiin. Kuvat on otettu torstaina iltapäivällä Janakkalan Linnatuulessa, jossa joukkue pysähtyi ruokatauolle. Kuva: Esko Tuovinen

Noin 200 kilometriä päivässä sunnuntaista lauantaihin, yhteensä noin 1200 kilometriä. Ajovauhti on keskimäärin 25–27 kilometriä tunnissa, ja matkaa tehdään yhdessä muiden pyöräilijöiden kanssa.

Saksassa matka alkaa Travemündesta ja jatkuu tasaista tietä läpi maissipeltojen. Samaan aikaan takaraivossa pyörii ajatus edessä olevasta raskaasta nousuosuudesta, Belgian Mur de Huy -mäestä. Sitä noustaan reilun kilometrin verran. Tämä pyöräilijöiden klassikkomäki oli vuonna 2015 osana Ranskan ympäriajoa.

Määränpäänä on Pariisi.

Siinä hyväntekeväisyystapahtuma Team Rynkebyn matka pähkinänkuoressa.

Mukana kaksi kantahämäläistä

Team Rynkebyhyn osallistuu Suomesta yhdeksän joukkuetta, ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana on viime syksynä perustettu Lahden 18 hengen joukkue. Sen jäsenet ovat likimain Lahti–Hämeenlinna–Kouvola -alueelta.

Tänä vuonna Team Rynkeby Suomi juhlii 10-vuotista historiaansa.

Lahden joukkueessa on mukana kaksi kantahämäläistä pyöräilijää: Maija Turunen, 57, Riihimäeltä ja Olli Harjula, 66 Rengosta. Aiempina vuosina hämeenlinnalaiset ovat osallistuneet esimerkiksi Tampereen joukkueeseen.

Mikä sai heidät lähtemään mukaan tähän fyysisesti rankkaan tempaukseen?

Syöpä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Maija Turunen on valmis haasteeseen. Hän pyöritteli pitkään mielessään Team Rynkebyhyn hakemista, ja viime syksynä lähetti hakemuksen. Kuva: Esko Tuovinen
Maija Turunen on valmis haasteeseen. Hän pyöritteli pitkään mielessään Team Rynkebyhyn hakemista, ja viime syksynä lähetti hakemuksen. Kuva: Esko Tuovinen

Omakohtaiset kokemuksen taustalla

Team Rynkeby kerää varoja tukeakseen vakavasti sairaita lapsia. Suomessa varat ohjataan syöpään sairastuneiden lasten, nuorten, nuorten aikuisten ja läheisten yhteisö Sylva ry:lle ja Suomen lasten syöpäsäätiö Aamu ry:lle.

Turusen poika sairastui syöpään vuonna 2017, ja Olli Harjula sairastui itse vuonna 2001.

– Vietin kolme kuukautta Tampereen yliopistollisessa sairaalassa ja asuin Sylva ry:n asunnossa, Turunen kertoo.

Hän sai yhdistykseltä neuvoa ja apua. Yhdistykseltä saa myös rahallista avustusta, sillä usein lapsen sairastuessa toinen vanhemmista jää pois töistä.

Turunen huomasi tuolloin Team Rynkebyn mainoksen sairaalan seinällä, mutta vasta nyt, kun lapset eivät ole enää pieniä, hänellä oli aikaa ja mahdollisuus hakea mukaan hyväntekeväisyysajoon.

Lue myös: 1300 kilometriä polkemista hyvän asian tähden (24.4.2016)

Sponsorien logot ajoasuissa

Lahjoitusvarat saadaan sponsoreita hankkimalla. Lahjoitussummastaan riippuen yritykset saavat logonsa ajoasuihin, Team Rynkebyn verkkosivuille tai somekampanjaan.

– Aika monta sponsoria on nyt Hämeenlinnan seudulta, sillä Olli Harjula on ottanut topakasti asian haltuunsa täällä päässä, Turunen kehaisee.

Kaikkien suomalaisten joukkueiden keräämien lahjoitusvarojen summa julkistetaan syyskuussa järjestettävässä gaalassa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Team Rynkeby Lahden 18-jäsenisen joukkueen ”prologi”-ajo alkoi torstaiaamuna Lahdesta ja päättyy illalla Helsinkiin. Varsinainen startti alkaa lauantai-iltana, kun lautta saapuu Saksan Travemündeniin. Ensimmäinen matka on lyhyt vain noin 20 kilometriä hotelliin Lyypekkiin. Kuva: Esko Tuovinen
Team Rynkeby Lahden 18-jäsenisen joukkueen ”prologi”-ajo alkoi torstaiaamuna Lahdesta ja päättyy illalla Helsinkiin. Varsinainen startti alkaa lauantai-iltana, kun lautta saapuu Saksan Travemündeniin. Ensimmäinen matka on lyhyt vain noin 20 kilometriä hotelliin Lyypekkiin. Kuva: Esko Tuovinen

Koronapandemian takia vuonna 2020 ei hyväntekeväisyyspyöräilyä järjestetty ja viime vuonna Suomessa ajettiin Leville.

Viime vuonna Suomessa saatiin kasaan reilut 940 000 euroa ja tänä vuonna tavoitteeksi on asetettu miljoona.

– Pääasia tässä pyöräilyssä on rahan kerääminen. Sponsorirahat menevät kokonaan syövän tukemiseen. Helposti saa väärän käsityksen, että me matkustaisimme sponsorirahalla, Harjula korostaa.

Team Rynkebyn osallistujat kattavat itse pyörä-, ajovaate- ja hotellikulunsa. Tiimisponsorit saattavat tukea joukkueita osallistumalla esimerkiksi huoltoautojen polttoainekuluihin tai lauttamatkasta ja harjoitusviikonlopuista aiheutuviin kuluihin.

Treeniä Lahdessa ja Hämeenlinnassa

Sekä Turunen että Harjula ovat kumpikin harrastaneet pitkään maastopyöräilyä, mutta silti heidänkin tuli kasvattaa kuntoaan etukäteen. Pyöräilytempausta edeltää pitkä, kymmenen kuukauden valmistautuminen, joka sisältää säännöllistä treenausta yhdessä joukkuetovereiden kanssa.

–Olemme kaikki vähän noviiseja ja meillä on pieni ryhmä. Meillä oli treenejä kolme kertaa viikossa viime vuoden lokakuusta lähtien. Aloitimme sauvakävelyllä ja kerran viikossa oli myös spinningiä. Huhtikuussa alkoivat pyöräilytreenit, Turunen kertoo.

Suurin osa joukkueen treeneistä pidettiin Lahdessa ja osa myös Hämeenlinnassa. Koska Turunen käy päivittäin töissä Helsingissä, hänelle treeneissä käyminen vaati ajallisesti ylimääräisiä ponnisteluja.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Ajajat kustantavat itse pyöränsä ja ajoasunsa samoin yöpymis- ja lauttakulunsa. Kuva: Esko Tuovinen
Ajajat kustantavat itse pyöränsä ja ajoasunsa samoin yöpymis- ja lauttakulunsa. Kuva: Esko Tuovinen

Erilaisuus on oma arvonsa

Turusen mukaan erityisen mukava lisä Team Rynkebyssä on se, että sen arvoihin kuuluu erilaisuuden arvostaminen.

Ryhmiin halutaan erilaisia ihmisiä esimerkiksi iältään, ammattitaustaltaan ja kunnoltaankin. Alaikäraja on 18 vuotta, mutta ylläikärajaa ei ole.

– Meillä on enemmän 50 ikävuoteen painottunut joukkue. Joukkueessamme on yksi huippukuntoinen palomies, ringeten kilpaurheilija, ja meitä sunnuntaipyöräilijöitä on tiimissä suurin piirtein puolet, Turunen kertoo.

Turunen on taloushallinnon ammattilainen ja Harjula osa-aikaeläkkeellä oleva yrittäjä.

Edessä mukava kokemus ja elämys?

Turusta jännittää etukäteen erityisesti Mur de Huy:n nousu. Hänen tietojensa mukaan osa joutuu taluttamaan pyöräänsä varsinkin mäen jyrkimmän loppuosan kohdalla. Harjula ottaa asian rauhallisemmin.

– Tietenkin ne mäet jonkinnäköisiä ovat. En osaa vauhtia sanoa, mutta kyllä minä ne uskon pääseväni ylös. Olen sen verran käynyt vuorilla ajamassa Espanjassa, Argentiinassa ja Chilessä, Harjula paljastaa.

Enemmän häntä jännittää se, että ajoa on monta päivää peräkkäin ja matkat ovat pitkiä.

– Ja se koronakin edelleen vähän jyllää.

Harjulalle uutta pyöräilemisessä on ryhmässä ajaminen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Renkolaista Olli Harjulaa ei Mur de Huy-mäki jännitä. Hän on ajanut aiemmin vuoristoteillä muun muassa Chilessä. Kuva: Esko Tuovinen
Renkolaista Olli Harjulaa ei Mur de Huy -mäki jännitä. Hän on ajanut aiemmin vuoristoteillä muun muassa Chilessä. Kuva: Esko Tuovinen

Mitä kaksikko erityisesti odottaa edessä olevalta matkalta?

– Mukavaa kokemusta ja elämyksiä. Uusia kavereita, joita tietysti on tullut jo tässä harjoitellessa, Harjula sanoo.

– Pariisissa ajamme ihmiskujan läpi ja Seine-joen varrella olevassa puistossa järjestetään juhlatilaisuus, jonne tulee monien osallistujien omaisia, myös minun mieheni. Aion nauttia ja Pariisissa se on ohi. Kymmenen kuukautta on tehty töitä ja päästy maaliin.

Muokattu 9.7. kello 17:42: Korjattu nimivirhe. Osassa juttua oli Olli Harjulan sukunimenä virheellisesti Harju.

Team Rynkeby

Vuonna 2001 tanskalaisen mehuvalmistajan työntekijöiden keskuudesta alkunsa saanut hyväntekeväisyysajo.

Tämän vuoden pyöräily Pariisin tapahtuu ajalla 9.–16.7.

Matka Suomesta Pariisiin on noin 1 200 kilometriä.

Lahden joukkue aloitti pyöräilyn torstaina 7.7. ajamalla Lahdesta Hämeenlinnaan ja edelleen Helsinkiin. Tätä matkaa kutsutaan prologiksi.

Kaikki joukkueet pyöräilevät Pariisiin itse suunnittelemaansa reittiä ja omaan tahtiinsa. Pyöräilijöitä seuraavat joukkueiden huoltohenkilöt.

Joukkueet kohtaavat viimeisen etapin päätteeksi Pariisin keskustassa.

Tällä kaudella Team Rynkebyhyn osallistuu 2 400 pyöräilijää ja 550 huoltotiimiläistä. Joukkueita on 65 yhdeksästä eri maasta.

Osallistujien pitää olla motivoituneita keräämään varoja vakavasti sairaiden lasten hyväksi hankkimalla joko sponsoreita tai lahjoittajia.

Viime vuonna lahjoitusvaroja kerättiin kaikkien maiden kesken 9,74 miljoonaa euroa vakavasti sairaita lapsia auttaville organisaatioille.

Suomalaisten keräämä summa oli reilu 940 000 euroa.

Lähde: team-rynkeby.fi

Menot