Kanta-Häme

Karkin ja limsan myyminen kouluissa väheni selvästi – Varakkaammilla alueilla myynti yleisempää

Virvoitusjuomia myyvien koulujen osuus laski noin 50 prosentilla suosituksen jälkeen. Kuva: Esko Tuovinen

Vuonna 2007 suomalaisista yläkouluista 54 prosenttia myi makeita tuotteita, kun vuonna 2010 makeita tuotteita myi enää 38 prosenttia, kertoo HLL Jaakko Anttilan Turun yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus.

Suurin syy määrän selvään vähenemiseen oli Opetushallituksen ja Kansanterveyslaitoksen suosituksella, jonka mukaan kouluissa ei tulisi myydä säännöllisesti makeisia, virvoitusjuomia tai sokeroituja mehuja.

Makeisia myyvien koulujen osuus laski noin 40 prosentilla ja virvoitusjuomia myyvien koulujen osuus puolittui. Suositus ei vaikuttanut muiden makeiden tuotteiden, kuten mehun, pullan, keksien tai jäätelön, myyntiin.

– On hyvä asia, että koulut ovat vähentäneet etenkin virvoitusjuomien ja makeisten myyntiä, koska ne sisältävät runsaasti sokereita ja oppilaat saattaisivat muuten nauttia niitä pitkin koulupäivää. On kuitenkin harmillista, että neljännes kouluista myi edelleen mehua, pullaa, keksejä tai jäätelöä säännöllisesti tai melko säännöllisesti, Anttila toteaa.

Anttilan väitöstutkimus kertoo, että koulujen sosioekonomisella asemalla on yhteyksiä makeiden tuotteiden myyntiin. Varakkaammilla alueilla sijaitsevissa kouluissa myytiin enemmän makeita tuotteita kuin kouluissa, joiden oppilaiden keskimääräinen sosioekonominen asema oli matalampi.

– Tämä asettaa koulujen oppilaat varsin eriarvoiseen asemaan, Anttila toteaa.

Makeiden tuotteiden myynnin väheneminen oli kuitenkin yhtä suurta riippumatta koulun oppilaiden sosioekonomisesta asemasta. FL