Kanta-Häme Hämeenlinna

Kasvukäytäväverkosto pantiin toistaiseksi jäihin - Pääradan varren kunnat ja maakunnat laativat uutta sopimusta

Pääradan varren kunnat ja maakunnat laativat uutta sopimusta.
Kasvukäytävähanke on yhdistänyt pääradan varren kuntia ja muita toimijoita. Ajatuksena on ollut kehittää Helsingistä Seinäjoelle asti ulottuvaa nauhakaupunkia, jossa pendelöinti olisi helppoa esimerkiksi raiteilla tai robottibussein. Arkistokuva. Kuva: Riku Hasari
Kasvukäytävähanke on yhdistänyt pääradan varren kuntia ja muita toimijoita. Ajatuksena on ollut kehittää Helsingistä Seinäjoelle asti ulottuvaa nauhakaupunkia, jossa pendelöinti olisi helppoa esimerkiksi raiteilla tai robottibussein. Arkistokuva. Kuva: Riku Hasari

Hämeenlinnan kaupungin isäntäkaupunkina johtama Suomen kasvukäytävä -verkosto lakkaa ainakin väliaikaisesti.

Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo vahvistaa Hämeen Sanomille, että nykyinen sopimuskausi päättyy vuodenvaihteessa, eikä uutta sopimusta ole vielä tehty.

Kasvukäytäväverkoston kaksi määräaikaista työsuhdetta loppuvat ja sen toimitilat on irtisanottu.

 

Vuonna 2013 perustetussa kasvukäytäväverkostossa on mukana pääradan varren kuntia, maakuntaliittoja, kauppakamareita ja yrittäjäyhdistyksiä Helsingistä Seinäjoelle saakka. Hämeenlinna on toiminut alusta asti hankkeen isäntäkuntana.

Kasvukäytävän vuosibudjetti on ollut 220 000 euroa,. Hankkeen ohjausryhmän mukaan sopimuksen purkautuessa jäävä ylijäämä on niin pieni, että sitä ei palauteta osapuolille.

 

Lue myös: Helsingin ja Tampereen välille halutaan todellinen kasvukäytävä (29.6.2013)

 

Tavoitteena on ollut kehittää yhteistyötä alueella, jolla sijaitsee lähes puolet Suomen työpaikoista.

Hankkeessa on kehitetty pääradan varteen yhtenäistä nauhakaupunkimaista metropolialuetta, jolla muun muassa joukkoliikenteen käyttö pendelöintiin olisi helppoa.

Kasvukäytävän rahoituksella on muun muassa testattu robottibusseja Espoossa, Hämeenlinnassa ja Vantaalla.

Lue myös: Hämeenlinnassakin testattu robottibussi toi kunniaa – Prototyypin kehittäjä Sensible4 oy valittiin Kasvukäytäväteon 2018 saajaksi (4.4.2019)

Uutta sopimusta laaditaan tammikuussa Helsingissä järjestettävässä seminaarissa. Tämä johtaa Juha Isosuon mukaan useamman kuukauden suvantovaiheeseen kasvukäytäväverkoston toiminnassa, vaikka yhteistyötä päätettäisiinkin jatkaa.

Sopimusta halutaan tarkentaa ainakin raideyhtiöiden osalta sekä ottaa huomioon uusi hallitusohjelma.

Uutta sopimusta valmistellaan siltä pohjalta, että Hämeenlinna jatkaa edelleen isäntäkaupunkina. Henkilöstö rekrytoidaan avoimella haulla.

Kasvukäytäväverkosto teetti alkuvuodesta ulkopuolisen selvityksen toiminnastaan. Sen mukaan verkoston työhön on oltu tyytyväisiä ja sitä haluttaisiin jatkaa. HäSa