Kanta-Häme

Kasvukäytävän tasoilla tapahtuu

– Minusta kuulostaa järkevältä ehdotukselta, sanoo Lea Kumpulainen.

Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijaryhmä on juuri nykäissyt häntä hihasta Hämeenlinnan rautatieasemalla ja kertonut kokeilusta, jossa junamatkustajat voisivat jatkaa matkaa asemalta kimppakyydillä.

– Vanhemmat ihmiset voivat olla tuollaisen suhteen arkoja, mutta nuoret varmasti lähtevät mukaan helpommin, jatkaa Kumpulainen.

Hamkin opiskelijat alkavat jo tällä viikolla toteuttaa yhtä kokeiluhanketta, jolla edistetään liikkumista, asumista tai arkea, eli jotakin Suomen kasvukäytävän teemoista. Onko se kimppakyytikokeilu vai jokin muu noin 30 ehdotuksesta, on vielä päättämättä.

Kokeileva Suomi -hanke on kasvukäytävätyötä, jossa tällä kertaa kohtaavat käytännön tasolla Hamkin opiskelijat, junamatkaajat, liikenneasioista päättävät poliitikot ja virkamiehet sekä ministeriön rahoitus.

– Monenlaista neuvottelua on meneillään ja suunnitelmaa tekeillä, sanoo Suomen kasvukäytävän projektipäällikkö Anne Horila.

Kuutisen vuotta Hämeen liitossa työskennellyt Horila siirtyi viime marraskuussa nykyiseen työpaikkaansa, jonka kiinteä toimipiste sijaitsee Verkatehtaan Crazy townissa. Hän on Suomen kasvukäytävän ainoa työntekijä, muttei yksinäinen.

– Roolini on rakentaa yhteistyötä ja aktivoida yhteisiä hankkeita. Meidän verkostossa on noin sadalla ihmisellä nimetty rooli, kertoo Horila.

Projektipäällikön työpöydällä on nyt mm. Suomen kasvukäytävän uusi strategia, jonka on määrä valmistua toukokuussa. Strategialla valmistaudutaan sekä uuteen maakuntajakoon että kasvukäytävänsopimuksen päivitykseen. Nykyinen sopimus päättyy elokuun lopussa.

– Hämeenlinna voi jatkaa isäntäkuntana, jos muut osapuolet ovat sitä mieltä, sanoo apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo.

Horilan mukaan Suomen kasvukäytävän kenties kaikkein keskeisin teema ovat edelleen liikkuminen, joka käsittää suuren määrän asioita matkaketjuista älykkääseen liikkumiseen ja asemanseutujen kehittämiseen.

Ns. Ketterän ja kestävän liikkumisen pilottihanke toi viime kesänä yleiseen käyttöön 15 sähköpolkupyörää, joista hämeenlinnalaiset antoivat erittäin hyvää palautetta. Tietoa onnistuneesta hankkeesta on levitetty edelleen, ja sähköpyörien palauttamista katukuvaan harkitaan.

Tulevana kesänä järjestetään lapsille ja nuorille Kaupunki Jamboree, jonka aikana kokeillaan automaattista robottibussia.

– Kysymme nuorilta, miltä heidän mielestään tulevaisuuden liikkuminen näyttää, kertoo Horila.

Isosuo hämmästelee, kuinka nopeasti yhteistyöverkostosta on kehittynyt vakiintunut toimija.

– Sopimukseen valtion kanssa liittyy rahoitusmahdollisuuksia, ja olemme Suomessa ainoa eurooppalaisen tason kasvukäytävä. Jos kasvukäytävä pärjää, pärjää koko Suomi.

Sekä Horila että Isosuo korostavat, että teot tehdään kunnissa. Hämeenlinnassa ne ovat konkretisoitumassa mm. asemanseudun kehittämisenä, sähköautojen latauspisteiden suunnitteluna ja kaasutankkausasemana Kultakeskuksen tontille.

– Ilman yhteistyötä erityisesti Tampereen ja Helsingin kanssa näitä asioita ei olisi viety samalla tavalla eteenpäin, sanoo Isosuo. HÄSA

Päivän lehti

28.10.2020

Fingerpori

comic