Kanta-Häme

Katetyömaa on sokean vaaranpaikka

Valkoinen keppi haravoi kiivaasti, kun Hannu Nikander etsii oikeaa kulkuväylää moottoritien katetyömaan reunasta.

Näkökyvytön Nikander joutuu ylittämään moottoritien päivittäin työmatkallaan Myllymäestä Palokunnankadulle. Myös harrastus- ja kauppareissut vaativat ponnistelemaan koko ajan muuttuvan katetyösokkelon läpi.

Vaaranpaikoista huolimatta Nikander on aina sisukkaasti opetellut uudet reitit, usein Hilkka-vaimon opastuksella.

Silti läheltä piti -tilanteita on sattunut useammankin kerran. Eniten ylimääräisiä sydämenlyöntejä tuli silloin, kun Nikander erehtyi reitistä, ja lähti vahingossa kävelemään moottoritien ramppia Helsinkiin päin.

– Onneksi autoilija pysähtyi viereeni. Säikähdin tietenkin, mutta otin virheestä opikseni.

Sisukkaasti eteenpäin omin jaloin

Hierojana ja kuntohoitajana työskentelevä Nikander päätti heti kun moottoritien katteen rakentaminen alkoi, ettei anna periksi, vaan opettelee kulkemaan väliaikaisia reittejä, vaikka se vaatiikin erityistä ponnistelua.

Talviaikaan liukkaus ja odottamattomat lumivallit hankaloittavat liikkumista. Suurin mullistus oli kuitenkin se, kun Paasikiventien risteyksestä poistettiin kaikki liikennevalot. Silloin lähtivät näkövammaiselle tuikitärkeät ääniopasteet.

– Mietin, että apua, miten mahdan selvitä. Periaatteeni on kuitenkin, että eteenpäin vaan, Nikander sanoo.

Hän kiittelee katetyömaan rakentajia huomaavaisuudesta. Nikanderilta on kysytty hänen havaintojaan katetyömaan järjestelyistä. Lisäksi työmiehet ovat auttaneet häntä pahimmissa vaaranpaikoissa ja kehuneet rohkeaksi.

Nikander antaakin rakennustyömaan suunnittelijoille hyvät arvosanat, koska hankkeen laajuuteen nähden kulkujärjestelyt ovat toimineet hyvin. Valtavaa työmaata kun on mahdoton toteuttaa ilman muuttuvia erikoisjärjestelyjä.

Eniten Nikander toivoo huomaavaisuutta muilta kevyen liikenteen väylän käyttäjiltä. Esimerkiksi pyöräiljöiden tulisi taluttaa kulkupelinsä kapealla väylällä, silloin kun näkyvissä on vastaantulijoita.

Ilkivalta hankaloittaa ennakoimista

Toinen ongelmakohta on ilkivalta. Viimeksi kun ajattelemattomat ilkivallantekijät kaatoivat työmaa-aitoja, oli Nikanderille käydä hullusti. Yllättäen loppuva suoja-aita sekoitti hänen suuntavaistonsa ja mies ajautui hetkeksi työmaa-alueelle. Taas hän selvisi säikähdyksellä.

Jännittääkö moottoritien ylittäminen?

– Juurikin joo. Olen luonteeltani sellainen, että vaadin itseltäni paljon. Mustelmat paranevat ja kaatumisessa likaantuneet vaatteet voi pestä, mutta yhtäkään asiakasta en ole vielä joutunut perumaan.

Nikander kehottaakin muita moottoritien katteella liikkuvia ottamaan vastuuta siitä, että kaikilla on siellä turvallista kulkea. (HäSa)