Kanta-Häme

Katri Väänänen aloitti kuluttaja-asiamiehenä - valvoja saamassa järeämpiä keinoja puuttua lainvastaisuuksiin

Katri Väänänen aloitti maanantaina viisivuotiskautensa uutena kuluttaja-asiamiehenä.

Oikeustieteen kandidaatti, varatuomari Väänänen seuraa tehtävässä Antti Neimalaa, joka siirtyi työ- ja elinkeinoministeriön palvelukseen elokuussa.

Kuluttaja-asiamies turvaa kuluttajien asemaa, valvoo kuluttajansuojalain noudattamista ja puuttuu ongelmiin eri toimialoilla.

 

Kuluttajansuojalaki tuli voimaan tasan 40 vuotta sitten ja kuluttaja-asiamiesinstituutio perustettiin samana vuonna 1978.

Oikeusministeri asetti kesällä 2018 työryhmän valmistelemaan kuluttaja-asiamiehen keinojen uudistamista. Kuluttaja-asiamiehelle on sen myötä tulossa järeämpiä keinoja puuttua yritysten lainvastaiseen toimintaan.

 

Yksittäisissä riitatilanteissa kuluttajia auttava kuluttajaneuvonta siirtyy ensi vuoden alusta maistraateista Kilpailu ja kuluttajaviraston alaisuuteen.

– Kuluttajaoikeusneuvojat tuntevat kuluttajien ruohonjuuritason ongelmat. He myös ohjaavat asioita kuluttaja-asiamiehen tietoon silloin, kun asia koskettaa laajoja kuluttajajoukkoja, Katri Väänänen sanoo. HäSa