Kanta-Häme

Katsastuksista neljännes menee hylkyyn

 

Katsastuskonttorit hylkäävät keskimäärin neljänneksen katsastuksiin saapuvista ajoneuvoista. Yleisimmät syyt hylkäyksiin ovat jarru- ja etuakselistoviat.
 
– Hylkäysprosentti on ollut 26:n luokkaa, eikä se ole viimeisen kymmenen vuoden aikana juurikaan muuttunut, Tarmo Pumpanen Kaus-Kantolan Autokatsastuksesta kertoo.
 
Jarrulevyjen syöpyminen ja jarrusatuloiden ryytyminen saavat aikaan sen, etteivät jarrut ota kiinni  tai ruoste jumittaa jarrut.
 
– Jarrut alkavat ryytymisen seurauksena puoltaa, mitä autoilija ei välttämättä huomaa nykyautossa sen ohjausgeometrian ansiosta. Ero oikean ja vasemman puolen jarrutehossa saattaa olla kolmanneksen, mutta se ei vielä ohjauspyörässä tunnu millään tavoin. 
 
– Sen sijaan etuakselin  kuluneisuus kuuluu ylimääräisiä kolinoita. Myös kesärenkaiden toispuoleinen kuluminen voi  olla merkki nivelten huonosta kunnosta. Rengas ei kulu toispuoleisesti talviaikaan niin paljon, kun tiet ovat jäässä ja vaikka renkaiden asentokulmat eivät ole ohjearvoissa.

Ruostetta ei kannata  viedä katsastukseen

Jos vanteen tuuletusrei´istä paistaa läpi jarrulevyjen ruostuneisuus, kannattaa auto viedä huoltoon jo ennen katsastusta.
 
Lähes viikoittain Pumpanen saa katsastettavaksi ajoneuvon, jonka jarruputki ei kestä painetestiä, vaan valuttaa jarrunesteet ulos.
 
– Pahimmillaan autossa jarruttaa enää tuolloin kaksi pyörää. Näissä tapauksissa auto määrätään heti ajokieltoon.
 
Katsastusasemien palvelut ovat kaikkialla laadukkaita, koska Trafi tekee vuosittain tarkastuksia katsastusyrityksiin. 
 
– Tarkastus on usein testiauton tuomista meille katsastukseen. Autoon on joko tehty vikoja tai siinä on alkuperäisiä vikoja, jotka tulee katsastuksessa huomata. Laatuvaatimukset ovat kaikille asemille samat, ja arvosteluperusteet olemme saaneet Trafilta.

Hinnoissa vaihtelua

Ajoneuvojen katsastusten hinnat vaihtelevat paikkakunnittain ja myös saman paikkakunnan eri katsastusasemilla hinnat voivat vaihdella.
 
– Katsastusten hintaerot perustuvat kunkin aseman kustannusrakenteeseen. Katsastusasemien toimintaa valvovalla Trafilla on kiinteät maksut, jotka menevät valvontamaksuina valtiolle. Tietoliikenneyhteydet, markkinointi, investoinnit, palkkamenot ja verotus vaikuttavat kustannusrakenteeseen.
 
Määräaikaiskatsastuksen keskihinta Suomessa on  enintään 3 500 kilon  ajoneuvolle, drive-in-periaatteella  47,47 euroa.
 
Jos määräaikaiskatsastus varataan netin kautta saman kokoluokan ajoneuvoille, on keskihinta alkaen 38,34 euroa. Bensiinikäyttöisen auton pakokaasumittauksen keskihinta on 19,14 euroa ja dieselkäyttöisen enintään 3500 kiloa painavan ajoneuvon pakokaasumittaus 30,76 euroa.