Kanta-Häme

Katteen liikennejärjestelyt eivät menneetkään kuin Strömsössä

Muutamia viikkoja sitten avatun Hämeenlinnan moottoritiekatteen ympäristön uudet liikennejärjestelyt eivät ole kaikkien alan ammattilaisten mielestä kaikilta osin onnistuneita ja loppuun asti harkittuja. Neljästä uudesta risteyksestä löytyy kolme erikoista ratkaisua. Kahden risteyksen liikennejärjestelyt ovat ”onnettomuusherkkiä”.
 
Ennakoitavissa on, että muutamissa paikoissa on luvassa lisäongelmia liikekeskuksen avauduttua reilun vuoden päästä.
 
Vaarallisin paikka on Eureninkadun eteläisessä päädyssä, josta liikenne ohjautuu sekä Paasikiventielle keskustan suuntaan, Lahdensivuntielle Myllymäkeen sekä Helsinki–Tampere -moottoritielle.
 
Lahdensivuntieltä heti moottoritielle
Eureninkadulta liikennevaloista suoraan moottoritien liittymään kohti etelää kiihdyttävälle tulee varmasti täytenä yllätyksenä se, että Lahdensivuntieltä voi ajaa ilman liikennevalo-ohjausta tai kärkikolmioliikennemerkin vaikutusta suoraan kiihdytyskaistalle. Lahdensivuntieltä moottoritielle ajavalla on etuajo-oikeus verrattuna Eureninkadulta suoraan moottoritien liittymään ajaviin.
 
– Erikoinen ratkaisu. Eureninkatua ajava ei edes näe korkeuserojen vuoksi, että Lahdensivuntieltä on suora kääntymismahdollisuus rampille, koska siinä kohtaa on pieni nyppylä. Lisäksi Lahdensivuntieltä sillalle ja edelleen Paasikivenkadulle valoissa jonottavat ovat Eureninkatua ajavalle näköesteenä. Lahdensivuntieltä tullaan moottoritien rampille ”kuin puskista”, liikenneopettaja Jiri Kattelus Parolan autokoulusta huomauttaa.
 
Hänen mielestään Lahdensivuntieltä moottoritielle kääntyville pitäisi olla ehdottomasti kärkikolmio.
 
– Se ratkaisisi koko homman.
 
Kaista vie parkkitaloon
Toinen riskipaikka peltien kolhimisille löytyy käännyttäessä Turuntien sillalta vasemmalle Kaivokadulle. Kääntymismahdollisuus on kahdelta kaistalta. Mitkään liikennemerkit tai katumaalaukset eivät kuitenkaan osoita, että vasemmalta kaistalta kääntyvä joutuu Kaivokadulla kaistalle, josta pääsee vain parkkitaloon.
 
– Tuossa paikassa ainakin ulkopaikkakuntalainen on oudon tilanteen edessä, jos tavoite oli ajaa kohti moottoritietä. Jää vain muutamia metrejä aikaa vaihtaa Kaivokadulla oikealle kaistalle. Se aiheuttaa varmasti sumppuja ja vaaratilanteita, kun takaa tullaan jo hyvällä vauhdilla, Kattelus arvioi ammattilaisen silmin.
 
Kolmas ihmettelypaikka löytyy Eureninkadun ja Turuntien liikennevaloista. Kun Eureninkadulta käännytään kahdelta kaistalta vasemmalle Turuntien suuntaan, liikennettä ohjaa ”pallovalo”. Harva uskaltaa kuitenkaan kääntyä reippaasti vasemmalle, koska Eureninkatua etelän suuntaan ajavat jonottavat samaan aikaan samoissa valoissa. Valojärjestelmä ei kerro, että vasemmalla kääntyminen on mahdollista, ja vastaan tuleville palaa punainen.
 
– Siihen olisi pitänyt asentaa nuolivalo, niin kaikki ymmärtäisivät, että vastaan tuleva liikenne ei liiku samaan aikaan risteysalueella. Nyt normaali pallovalo hämää pahasti, Jiri Kattelus arvioi.
 
 

Päivän lehti

30.5.2020