Kanta-Häme

Katteen tunneli suljetaan keskiviikkoyönä liikenteeltä

Moottoritien katteen ali menevä tunneli suljetaan keskiviikkoiltana kello 22 alkaen. Tunneli avataan liikenteelle torstaiaamuna kello 6 mennessä.

Tunnelin rakentanut YIT Rakennus oy pyysi huoltokatkosta, jotta kattoholvissa päästään tekemään lisätutkimuksia. Lauantai-iltana moottoritiekatteen tunnelin katosta putosi paloeristelaatta moottoritielle.

Liikenneonnettomuuksilta kuitenkin vältyttiin, ja liikenne ohjattiin kulkemaan Hämeenlinnan keskustan läpi.

YIT Rakennuksen projektipäällikön Timo Parikan mukaan paloeristelaatat valmistaneen saksalaisyhtiön Aestuverin edustaja saapuu tarkistamaan, mitä Hämeenlinnassa on tapahtunut.

– Olemme toistaiseksi lähinnä vaihtaneet kuvia sähköpostin kautta, ja siellä on lähinnä seurattu suomalaisten tiedotusvälineiden kirjoittamista aiheesta. Edustaja saapuu tekemään omat johtopäätöksensä, Parikka kertoo.

Uudenmaan ely-keskuksen mukaan sekä pohjoiseen että etelään menevät tunneliputket suljetaan. Moottoritien liikenne ohjataan huoltokatkon ajaksi Kaivokadun ja Eureninkadun kautta.

Liikenteenohjaus petti

Moottoritien katteen rakennuttaja NCC sekä työn toteuttaja YIT Rakennus tapasivat tiistaina Hämeenlinnan kaupungin edustajat onnettomuuden takia. Kaupungin tilaajajohtaja Päivi Saloranta on tyytyväinen siihen, miten tutkimuksiin on ryhdytty.

YIT:n tutkijoiden lisäksi Teknologian tutkimuskeskus VTT on tutkinut paloeristelaatan materiaalia. Syytä laatan putoamiselle ei kuitenkaan osata vielä sanoa.

– Onnea oli onnettomuudessa, kun se tapahtui hiljaisen liikenteen aikaan, Saloranta sanoo.

Oman sotkunsa aiheuttivat kuitenkin kaupungin liikennejärjestelyt. Moottoritien liikenne ohjattiin kulkemaan kaupungin kautta, mutta liikennevalot olivat kiertoteiden ajaksi lakanneet toimimasta kokonaan.

Moottoritien liikenteelle piti olla vihreä aalto.

– Siinä kävi vähän hankalasti, kun olimme perjantaina tehneet liikennevalotarkastuksen. Silloin kaikki liikennevalot toimivat Hämeenlinnassa. Jostain syystä valot kuitenkin putosivat viikonvaihteessa vilkuille, Saloranta lisää.

Kaupunki selvittää, miksi valo-ohjaus petti kriittiseen aikaan.

Tuloksia odotetaan

Moottoritien katteen rakennuttajan NCC:n projektijohtaja Markus Salmela ei ole huolestunut siitä, että holvin betonirakenne olisi heikossa kunnossa. Paloeristelaatat on kiinnitetty kattoon betonivalun yhteydessä.

– Tietysti tällainen tapaus herättää huolta. Nyt täytyy vain pitää huoli siitä, että tunnelin palosuojaukset tulee korjattua kaikkia osapuolia tyydyttävästi ja ennen kaikkea turvallisesti, Salmela sanoo.

YIT:n projektipäällikkö Parikka ei osaa arvioida, kuinka kauan onnettomuusselvityksissä kestää.

– Korjausehdotus annetaan sitten, kun kaikki selvitystyöt on tehty. Sekin vaikuttaa, että tunnelin päällä on kauppakeskus, Parikka sanoo. (HäSa)