Kanta-Häme

Katumajärvellä taistellaan sähköperämoottorien puolesta

1980-luvulla perämoottorien käyttö kiellettiin yhdellä kertaa Hämeenlinnassa muun muassa Ahvenistonjärvellä, Kahtoilammella ja Katumajärvellä. Siihen aikaan bensa kärysi, moottorit pörisivät, vauhtiakin moottoripaateilla oli aaltoja nostattavasti.
 
Tämän päivän veneilyssä tilanne on toinen. Sähköperämoottorilla varustettu soutuvene lipuu veden pinnalla täysin äänettömästi, eikä saasteita synny.
 
Tästä huolimatta perämoottorin käyttö on edelleen kielletty näillä edellä mainituilla hämeenlinnalaisilla vesillä.
 
– Sähköperämoottorin käyttökielto ei ole Katumajärvellä enää kiinni tämän päivän todellisuudessa. Poltto- ja sähkömoottorien osalta puhutaan kahdesta eri asiasta, sähköperämoottorien käyttöoikeutta järvelle hakeneet Petri Karhunen ja Jyrki Varjonen sanovat.
 
Kolmantena aktiivisena puuhamiehenä toimii Pertti Järvinen, joka keräsi menneen talven aikana yli sadalta Katumajärven ranta-asukkaalta allekirjoituksen kiellon poistamisen puolesta.

”Meitä pompoteltiin”

Hämeenlinnan Katumajärven moottoriveneilykiellon purkaminen sähköperämoottorien osalta on parhaillaan Hämeen ely-keskuksen käsittelyssä. Päätöstä odotetaan kevään aikana, Hämeenlinnan kaupungilta paperit lähtivät parisen viikkoa sitten puoltolauseiden saattelemana.
 
Sähköperämoottorien käytön sallimista ajaneet kaupunkilaiset ovat olleet hankkeensa kanssa ihmeissään, sillä asian eteneminen kaupungin hallintoportaista oli alkujaan takkuista, joskus jopa epätoivoiselta tuntuvaa hakijoiden pompottelua luukulta toiselle, viranomaiselta toiselle.
 
– Toivottavasti asia edes nyt etenee, mutta pari vuotta meitä on pompoteltu ja sahattu silmään. Muualla Suomessa sähköperämoottorien käyttö on sallittu jo Natura-alueillakin, mutta täällä Hämeenlinnassa tunnutaan ”luontoasioissa” olevan enemmän kuin varpaisillaan, Petri Karhunen sanoo kokemustensa perusteella.
 
– Hassuinta koko asiassa on se, että sähköperämoottorien salliminen lisäisi Katumajärven virkistyskäyttöä, tarjoaisi jopa matkailumahdollisuuksia. Eikä ole yhtään järjellistä perustetta, joka aiheuttaisi haittaa itse luonnolle, Petri Karhunen ihmettelee.
 
Karhusta ja muita asiaa yksityishenkilöinä eteenpäin vieneitä kaupunkilaisia närästää edelleen se, että vuonna 2012 jätetty ensimmäinen hakemus ”hukkui” johonkin byrokratian rattaisiin. Paperia ei löytynyt mistään.
 
Viime vuonna jätetty uusi hakemus kiersi kangerrellen kaupungin byrokratian, mutta kiersi kuitenkin. Kaupunginhallituksen kanta on, että Katumajärvellä voitaisiin ajaa sähköperämoottoreilla–korkeintaan kahdeksan kilometrin tuntivauhdilla. Varsinaista ratkaisua pähkäilee nyt siis ely-keskus.

”Ei enää kalaistutuksia”

Katumajärven kalastusyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Varjonen pitää akulla toimivien perämoottorien sallimisen lisäävän Katumajärven virkistyskäyttöä.
 
– On muun muassa vanhuksia ja liikuntarajoitteisia, jotka eivät pääse omatoimisesti veneellä vesille, kun akkumoottorien käyttö on kielletty. Saan asiasta toistuvasti ja runsaasti yhteydenottoja.
 
– Kalastusyhdistyksen kannalta nykytilanne tarkoittaa sitä, ettemme jatka kalaistutuksia, koska niiden hyödyntäminen on käynyt mahdottomaksi.
 
Varjonen viittaa muun muassa 35 000 kuhanpoikasen istuttamiseen.
 
– Kuhauisteluun tarvitaan sopiva vauhti, jota ei soutamalla pysty pitämään. Syvänteet jäävät koluamatta, missä kalat pääsääntöisesti luuraavat.

Liian hiljaisia?

Karhunen ja Varjonen ihmettelevät muuten hanketta vastustavien perusteluita.
 
– Väitetään akkuja heitettävän järveen. Kuka nyt niin hölmö on, että 150 euron uudelleen ladattavan tavaran heittäisi tahallaan pois. On väitetty, että sähköperämoottorit häiritsevät lintujen pesintää, kun liikkuvat niin hiljaa! Ennen vastustuksen perusteena oli moottorien ääni!
 
– Vesijuoksijatkin kuulema häiriintyvät, jos virkistyskäyttö yleensäkin lisääntyy!
 
Yksi poikkeuslupa Katumajärvellä on – kilpasoutajien harituksissa saa käyttää kahtena päivänä viikossa 50 hevosvoimaista polttomoottoria.