Kanta-Häme

Katuman kiertoliittymä valmistunee ensi kesänä – Läheskään kaikille ei ole selvää, miten liittymässä pitäisi ajaa

Aikataulusta ollaan myöhässä reilusti.

Valtatie 10:n parannustyöt Katuman kiertoliittymän eli niin sanotun turbokiertoliittymän kohdalla jatkuvat seuraavan kerran alkukesästä 2019.

Hämeenlinnan kaupungin rakennuspäällikön Esa Ränkmanin mukaan talvitauon syynä on, että kelit estävät työn tekemisen laadukkaasti.

Liittymän Turengin haarassa olevan Lammaskallion alikulkusillan rakenteen valutöillä on tiettyjä vaatimuksia kuivumisen suhteen. Ne eivät tähän vuodenaikaan täyty yhtä nopeasti kuin kesällä.

– Vedeneristeen ja suojarakenteiden tekeminen sekä kulutuskerroksen päällystäminen ovat keliherkkiä työvaiheita. Kiertoliittymän on tarkoitus palvella kymmeniä vuosia, joten nyt ei auta hötkyillä, Ränkman sanoo.

Valtatie 10:n eli Turun suunnasta Hämeenlinnaan johtavat jalankulku- ja pyöräilyväylät avataan Ränkmanin mukaan kahden viikon sisällä.

– Lammaskallion alikulkutunneli on kevyen liikenteen käytössä 21. joulukuuta mennessä.

Ränkmanin mukaan kiertoliittymän ulompi kaista saadaan käyttöön tänä vuonna.

 

Kesään asti autoilijat saavat kurvailla kiertoliittymän keskeneräisellä työmaalla.

Lukijapalautteen perusteella läheskään kaikille ei ole selvää, kuinka liittymässä pitäisi ajaa.

Hämeen Sanomat hyppäsi yli 20 vuotta liikenneopettajana työskennelleen Jiri Katteluksen kyytiin tarkastelemaan, millaista liikennekulttuuria olisi kiertoliittymässä syytä noudattaa.

Kiertoliittymän sisällä ei saa vaihtaa kaistaa, on kaupungin ohjeistus kuulunut aiemmissa kaksikaistaista turboliittymää koskevissa jutuissa.

– Jos liittymässä on useampi kaista, niin pakko sitä on kaistaa vaihtaa liittymän sisällä. Sulkuviivaa ei saa ylittää, mutta kaistanvaihto on sallittua katkoviivojen kohdalla, Kattelus toteaa.

Ennen sulkuviivat olivat keltaisia, mutta väri on määritelty valkoiseksi vuonna 2020 voimaan tulevassa tieliikennelakipäivityksessä.

Katkoviivat löytyvät kiertoliittymästä ulosmenokohtien läheisyydestä.

– Tässä tullaan siihen, että liittymässä olevalla autolla on etuajo-oikeus. Liittymään tuleva auto on väistämisvelvollinen.

 

Tällä hetkellä kiertoliittymän opasteet ovat valtaväylillä. Turengin suunnasta tulevien avuksi asennetaan yläopaste eli portaali vasta kesällä, myös Katuman suunnasta tulevia ohjataan Ränkmanin mukaan tavanomaisilla liikennemerkeillä.

Kattelus haluaa korostaa, että työmaa on vielä kesken.

– Maltilla pärjää paremmin kuin minä-asenteella. Nykyiset opasteet ovat mielestäni selkeät eli niitä kannattaa seurata. Navigaattorit eivät välttämättä ole ajan tasalla.

Katteluksen mukaan olisi kohteliasta noudattaa niin sanottua vetoketjusysteemiä kiertoliittymästä poistuessa kahta kaistaa pitkin, joista ulommasta määrätään merkein siirtymään sisempään kiertoliittymästä poistumisen jälkeen.

– Tavallaan vetoketjumalli on laissa määrätty. Tieliikennelaissa sanotaan, että muuta liikennettä ei saa estää tai häiritä. HäSa

Kommentti: Esimerkillinen virkamies

Turbokiertoliittymän rakennustyöt jäävät tauolle, ilmoitettiin Hämeenlinnan kaupungin tiedotteessa alkuillasta pyhäpäivän aattona.

Itsenäisyyspäivän (vapaapäivän) jälkeinen perjantai puolestaan tarkoitti vapaapäivää ennen viikonloppuvapaita monelle kaupungin virassa työskentelevälle.

Kaupungilla on valitettavan usein tapana lätkäistä tiedotetta ilmoille sopivasti hetkellä, jolloin virka-aika vaihtuu vapaa-aikaan. Ei tarvitse ainakaan nopeasti vastata lisäkysymyksiin, joilla haetaan konkretiaa ja rautalankaa lukijoille.

Onneksi on olemassa Esa Ränkmanin kaltaisia palveluhenkisiä virkamiehiä, jotka vastaavat soittopyyntöön vapaapäivänään, kuten perjantaina tapahtui. Siinä virkamiehen tiedotusvelvollisuus toteutuu paremmin kuin mihin tiedotusvälineet ovat saaneet tottua. Kiitos!

Toni Rasinkangas