Kanta-Häme

Katuman kiertoliittymästä tulee turbo

Katuman kiertoliittymän kipeästi kaipaama parannus sai hallituksen myöntämästä lisärahoituksesta 1,2 miljoonaa euroa. Hämeenlinnan kaupunki osallistuu hankkeeseen noin 2 miljoonalla.

Myös Riihimäen vt. 3:n yhteyteen tulevan Arolammin rekkaparkin rakentamiseen myönnettiin 2,4 miljoonaa euroa. Tähän hankkeeseen rahoitusta ei tule ulkopuolisilta tahoilta.

Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti lisärahoituskohteet torstaina. Yhteensä lisärahoitusta myönnettiin 364 miljoonaa euroa.

Harvialantiellä sijaitsevaa Katuman kiertoliittymää pidetään vaarallisena etenkin raskaalle liikenteelle, koska sen kääntösäde on liian pieni. Tämä aiheuttaa lastin kiinnitysten löystymistä kuorman kallistuessa liikaa ulospäin.

Esimerkiksi tammikuussa 2015 noin neljän tonnin painoinen teräskela irtosi liittymässä kiinnityksistään ja putosi ajoradalle.

Liittymä kuuluu suurten erikoiskuljetusten tieverkkoon, ja siitä kulkee säännöllisesti lastia esimerkiksi Hämeenlinnasta Turun satamaan.

Uudenmaan ely-keskuksen liikenne- ja infrastruktuurijohtaja Tuovi Päiviö kertoo liittymän muuttuvan niin sanotuksi turbokiertoliittymäksi.

Hämeenlinnan kaupunginhallitus antoi viime toukokuussa ely-keskukselle lausunnon, jossa se painotti kiertoliittymän kiireellistä laajentamista.

Turbokiertoliittymä tarkoittaa käytännössä kaksikaistaista kiertoliittymää, jonka sisällä ei enää vaihdeta kaistaa. Oikealle kaistalle siirrytään jo ennen liittymää opasteiden mukaan. Turbokiertoliittymän sisääntulossa on kaksi kaistaa, mikä mahdollistaa suuremman liikennevirran sujuvan siirtymisen liittymän läpi.

Uudenmaan ely-keskuksen toiminnanohjausyksikön päällikkö Janne Kojo kertoo, että Katumassa on kyse isosta hankkeesta. Hankkeen taustalla on liittymän turvallisuusriskit, mutta myös sen sijainti työpaikka-alueella. Liittymää kuormittaa siis myös työmatkaliikenne.

– Käsittääkseni liittymässä on ollut monenlaista ongelmaa.

Rahoitusohjelma on aikavälille 2017–2019, joten uuden liittymän pitää valmistua sen puitteissa. Tämän tarkempi aikataulu selviää kuitenkin vasta, kun suunnitelmat ovat pidemmällä.

– Hanketta on valmisteltu hyvin etukäteen. Hämeenlinnan kaupunki on tässä hankkeessa ely-keskusta vastuullisempi taho, ja tällä hetkellä menossa on käsittääkseni kilpailutus.

Nyt myönnetty rahoitus ei ole käytössä heti, vaan se jakautuu kolmelle vuodelle. Myös tämä vaikuttaa aikatauluun.

Riihimäen rekkaparkin suhteen ollaan vasta alkutekijöissä. Parkki vastaa ajo- ja lepoaikalainsäädännön asettamaan kysyntään.

– Kylmät levähdys- ja parkkialueet teiden varsilla eivät ole oikein nykypäivää. Etenkin raskaan liikenteen kuljettajille taukopaikalla pitäisi olla tarjolla ravintolapalvelut ja peseytymistilat.

Riihimäen hankkeessa mukana on monta erillistä tahoa. Ely-keskus huolehtii käytännössä pysäköintiin tarvittavan tilan rakentamisesta. Ravintolapalvelut tulevat yksityiseltä taholta. HÄSA

Päivän lehti

20.1.2020