fbpx
Kanta-Häme

Katuman kiertoliittymästä tulossa turboliittymä

Suosaareen pitkään suunnitellun rakennuskeskus Centran liikennejärjestelyjä koskevissa neuvotteluissa on päästy eteenpäin.

Tilaajapäällikkö Eija-Liisa Dahlberg kertoo, että yhteys tulevaan rakennuskeskukseen on aikomus järjestää nykyisen Katuman kiertoliittymän paikalle rakennettavan “turboliittymän” kautta. Kiertoliittymästä olisi nykyistä isompi ja monikaistainen. Siitä ei kuljettaisi ollenkaan Katumalle.

– Katuman alueelle tulee uusi normaali liittymä etelämmäksi Harvialantien varteen, kertoo tilaajapäällikkö Dahlberg.

Nykyinen Katuman kiertoliittymä on jo monin tavoin tiensä päässä.

– Se on liikenteellisesti ylikuormitettu, ja siinä on jo neljä liittymää, joten siitä ei voi nykyisellään saada uutta liittymää Centran eteläosaan.

Risteyksien ja niihin liittyvien katujen ja muun muassa mahdollisten alikulkujen rakentaminen on kuitenkin vielä monen mutkan päässä.

– Ensin pitää selvittää lopulliset rakentamisvaihtoehdot ja vasta sitten päästään puhumaan rahasta, eli siitä, kuka mitäkin maksaa.

Kaupungin ja valtion lisäksi omat toiveensa liikennejärjestelyistä ovat Centran rakentajalla eli tamperelaisella Pohjola Rakennus oy:llä.

Parin miljoonan liittymä

Ratkaisu olisi Dahlbergin mukaan kustannuksiltaan muihin vaihtoehtoihin verrattuna pieni, mutta samalla kallis. Turboliittymän hinta olisi arviolta 2,5–3 miljoonaa euroa.

Hämeenlinnan kaupunki on kaavoittamassa rautatien ja Harvialantien välistä aluetta Katuman ja Katisten kiertoliittymien välillä tilaa vievän kaupan alueeksi.

Liikennejärjestelyjen suunnittelua ovat hankaloittaneet valtion eli Uudenmaan ely-keskuksen osin vielä keskeneräiset suunnitelmat 10-tien kehittämiseksi. Suunnitelmat aluevarauksineen ulottuvat pitkälle tuleviin vuosiin.

Valtatien Harvialantien osuudella on tätä nykyä nopeusrajoituksena 70 km/t.

Kaupungin ja ely-keskuksen välisissä neuvotteluissa on ollut esillä, että välivaiheessa nopeusrajoitus voisi olla 60 km/t. Valtatieksi luokitellulla väylällä valtion tavoitteena ovat huomattavasti korkeammat nopeusrajoitukset.

Alkuperäisestä myöhässä

Centran rakentaminen pääsee alkamaan todennäköisesti aikaisintaan vuonna 2015. Alkuperäisten suunnitelmien mukaan Centran pitäisi olla jo valmiina tai vähintäänkin rakennustöiden käynnissä.

– Ensi vuosi menee vielä kaavoitukseen, arvioi yrityspalvelujohtaja Ari Räsänen Kehittämiskeskus oy Hämeestä.

Projektipäällikkö Antti Saxlin Pohjola Rakennus oy:stä on jonkin verran toiveikkaampi.

– Aikaisintaan rakentaminen alkaa vuoden päästä syksyllä 2014.

Antti Saxlin pahoittelee, että neuvottelut liittymistä ovat ottaneet aikansa.

– Hyvät liikenneyhteydet eli helppo saavutettavuus ovat ehdottoman tärkeitä.

Saxlin pitää kesälomien jälkeen esille noussutta liittymävaihtoehtoa “hyvänä ja järkevänä”.

– Kun palaset loksahtelevat kohdalleen, päästään muutenkin eteenpäin ja neuvotteluissa päästään eteenpäin.

Antti Saxlinin mukaan moni valtakunnallinen kaupan alan toimija on kiinnostunut tulemaan Hämeenlinnaan.

Hän odottaa, että vuonna 2015 alkava tilaa vievän kaupan aikaisempaa tiukempi säätely lisää ensi vuonna hyvien kauppapaikkojen kysyntää.

Myös Ari Räsäsen mukaan rakennusalan kaupan kiinnostus Centraa kohtaan on ollut hyvää luokkaa.

Parhaillaan on Räsäsen mukaan menossa esisopimusten ja tarkennettujen tarjousten teko.

Centraan on tulossa Ari Räsäsen mukaan sekä kaupungissa jo toimivia rakennusalan yrityksiä että paikkakunnalla täysin uusia.

Ari Räsänen sanoo, että alue on ehdottomasti kaupungissa paras paikka rakennuskeskukselle.

– Tiiriö on täynnä ja Moreeni sekä Ratasniitty ovat tarkoitettuja toisen tyyppiseen yritystoimintaan. Lisäksi Centralle suunniteltu paikka on sopivasti lähempänä kaupunkirakennetta. (HäSa)

Menot