Kanta-Häme

Katuman uusi kiertoliittymä on astetta vanhaa parempi

Katuman kiertoliittymän uusiminen ja Etu-Hätiläntien risteyksen liikennevalot parantavat 10-tien liikenteen sujumista Hämeenlinnassa lähivuosina. Hämeenlinnan kaupungilla on parhaillaan menossa sekä kiertoliittymän että valoristeyksen suunnittelutyöt.

Molempia kohteita suunnitellaan yhteistyössä elyn kanssa ja suunnitteluprosessi etenee valtion tiesuunnitteluprosessin mukaisesti.

Toteuttamislistan kärkeen on kirinyt Katuman turbokiertoliittymä, jonka valmistumisen takaraja on vuoden 2019 lopussa. Liikenneministeriö myönsi kiertoliittymälle miljoonan euron suuruisen valtionavustuksen kesäkuussa.

10-tien ja Harvialantien risteyksen uuden kiertoliittymän tiesuunnittelu on käynnistetty ja liittymäalueella on syksyn aikana tehty jo maastomittauksia. Hämeenlinnan kaupungin tilaajapäällikkö Eija-Liisa Dahlberg lupaa, että uusi kiertoliittymä on astetta nykyistä parempi.

Katuman kiertoliittymä on kallistuksiltaan liian tiukka raskaille kuljetuksille ja liittymässä on tapahtunut useita onnettomuuksia.

– Kiertoliittymässä on tapahtunut esimerkiksi raskaan kelan putoaminen rekan kyydistä, Eija-Liisa Dahlberg muistuttaa.

Harvoilanmäen ja laajenevan Siirin asuinalueen liikennevirrat vaativat Iso-Harvoilantien ja Etu-Hätiläntien risteykseen liikennevalot valtatielle 10. Hämeenlinnan kaupunki on sijoittanut liikennevaloristeyksen rakennesuunnittelun nyt vuodelle 2017.

Liikennevaloristeyksen rakentamisen jälkeen seuraava kohde 10-tiellä on Siirintaustantien kanavoiminen. HÄSA