Kanta-Häme

Kaupungilla ja YIT:llä satojentuhansien näkemysero

YIT Rakennus oy ja Hämeenlinnan kaupunki ovat eri mieltä siitä, miten suuret lisäkustannukset moottoritien katteen ja tunnelin rakentamisesta on aiheutunut.

– Meillä on näkemysero, miten lisäkustannukset lasketaan. Ero oli useita satojatuhansia euroja, kun huhtikuussa asiaa viimeksi käsittelimme, kertoo vt. kaupunginjohtaja Juha Isosuo.

YIT Rakennuksen väylärakentamisyksikön johtaja Risto Kanervo ei ymmärrä, mihin Isosuo summat perustaa, sillä ne eivät ole vielä YIT:llä itselläkään tiedossa.

– Vasta nyt alamme sopimuksen mukaisessa järjestyksessä kyseisiä laskelmia tehdä, Kanervo sanoo.

– Alkuperäiseen suunnitelmaan, johon urakkatarjous perustui, tuli paljon muutoksia. Koko alueen layout, yksityiskohdat ja lopullinen suunnitelma kehittyivät vasta urakan aikana, mutta iso osa niistä on jo sovittu, Kanervo kertoo.

Hämeen Sanomat ei tavoittanut keskiviikkona kaupungin katerakentamisesta vastaavia virkamiehiä.

Alkuperäiset suunnitelmat menivät uusiksi

Suurimmat lisätyöt ovat aiheutuneet Eureninkadun tuntumasta yllättäen löytyneestä pehmeästä maa-aineksesta, turpeesta, joka piti vaihtaa kiinteään maa-ainekseen.

– Oli harmillista, että kaupungin lähtötiedot eivät pitäneet paikkaansa. Tarkoitus oli alun perin rakentaa nykyisen maapohjan päälle. Kun turvetta löytyi, koko rakennussuunnitelma meni uusiksi. Se johti muutospaineisiin ja kiireeseen, ja töihin tuli viivästystä, Kanervo perustelee.

– Katujen ja siltojen rakentamisessa tilaaja vastaa antamistaan tiedoista ja suunnitelmista. Jos niihin tulee muutoksia, tilaaja vastaa mahdollisista lisäkustannuksista, hän lisää.

Tunneliurakassa taas kustannusvastuu on tunnelin suunnitelleella YIT:llä. Sen rakentamisessa ei juurikaan muutoksia jouduttu tekemään.

Kaupungin hyväksymä urakkahinta katujärjestelyjen muutoksista ja siltojen uusimisesta on 12 miljoonaa euroa. Erilaisiin suunnittelu- ja muutostöihin kaupunki on varannut 2–3 miljoonaa euroa.

Vastaanottotarkastus viikon päästä

Rakennusurakan vastaanottotarkastus on ensi viikon perjantaina. Alkukesästä oli jo vastaanottotarkastus tunnelirakenteen osalta ja heinäkuun puolivälissä katurakennustöiden osalta.

– Viikon päästä katsomme, tuleeko arvonalennuksia, täyttyvätkö laatuvaatimukset ja esitämme puolin ja toisin taloudelliset vaatimuksemme. Kaupungillakin voi olla vaatimuksia meille, YIT:n Risto Kanervo toteaa.

– Asiantuntijat saavat arvioida, mistä lisäkustannusten erot johtuvat. Jos sitä kautta ei päästä sopuun, käynnistämme sopimusneuvottelut. Kaukana, kaukana on se, että olisimme jossain välimiesmenettelyssä tai oikeudessa, vt. kaupunginjohtaja Juha Isosuo näkee.

Kummatkin osapuolet uskovat tiukasti neuvottelujen voimaan.

– Toivon mukaan välimiesoikeuteen asti ei tarvitse mennä, vaan kaikki menee lupsakkaasti. En halua syytellä ketään. Tämä on ollut hyvin monimuotoinen hanke, jonka muutoksista sen paremmin tilaaja kuin mekään emme alussa olleet tietoisia. Olemme keskittyneet urakan saamiseen valmiiksi aikataulussa, ja nyt neuvottelemme hyvitys- ja lisäveloitushinnoista, Kanervo sanoo. (HäSa)

Suomeksi: välimiesmenettely = riidan ratkaisumenettely, jossa ratkaisu annetaan osapuolten valitsemille, tuomarin vastuulla toimiville henkilöille (välimiehille eli välitystuomioistuimelle eli välimiesoikeudelle eli välitysoikeudelle). Välimiesoikeuden toiminta on salaista, eikä ratkaisusta voi valittaa.Lähteet: MOT Kielitoimiston sanakirja ja Wikipedia

Päivän lehti

4.6.2020