Kanta-Häme

Kaupungin pahin sai stopin

Tuore stop-merkki pysäyttää Hirsimäen suunnasta autoilevat Kuralantien kulkijat Marssitielle tultaessa. Risteys on ollut kaupungin pahin kolarirysä sen jälkeen kun vastapäinen keskussairaalan huoltotie levennettiin. Poliisin mielestä ensiavuksi tarkoitettu stop-merkki on tarpeeton ja se vain lisää hämmennystä.

Risteyksessä on jopa totuttu surullisiin kolahduksiin eli toistuviin kolariääniin. Lähimmässä Asevelikylän kulmatalossa asuva Leena Kivelä sanoo, että terävä pamahdus kuuluu myös kauemmas ympäristöön.

– Elo-syyskuussa, kun oli taas useampi kolari, olimme jälleen kerran Ahveniston Asuntoyhdistyksestä yhteydessä kaupunkiin, jotta jotakin vihdoin tehtäisiin, kertoo Kivelä. Samoihin aikoihin samalla asialla oli Kanta-Hämeen keskussairaalan tekninen johtaja Hannu Jokipii.

– Lähetin asiasta sähköpostia kaupungin edustajille 4. syyskuuta. Kuudentena päivänä kolahti taas.

Kivelä ja Jokipii toivovat, että uusi liikennemerkki auttaisi asiaa, vaikka ensimmäisten havaintojen mukaan sitä noudatetaan laiskanlaisesti.

– Uusi liikennemerkki oli pikatoimenpide, sanoo tilaajapäällikkö Eija-Liisa Dahlberg.

Dahlbergin mukaan Marssitien ja Ahvenistontien suunnittelun yhteydessä pohditaan jatkotöitä. Asia on ensi vuoden suunnittelulistalla.

– Liikennevaloja tuskin kuitenkaan asennetaan, ennakoi tilaajapäällikkö Dahlberg Hämeenlinnan kaupungin yhdyskuntapalveluista.

Hämminkiä ajojärjestyksestä

Komisario Kari Pitkänen ei pidä Kuralantien stop-merkkiä lainkaan hyvänä, vaan toivoo, että se saman tien poistettaisiin, koska se lisää lähinnä tulkinnanvaraa. Vastakkaisesta suunnasta sairaalan huoltotietä ajavat tulevat Marssitielle kärkikolmion takaa.

– Stop-merkki ja kärkikolmio ovat tasa-arvoisia liikennemerkkejä, eivätkä suoraan määrää ajojärjestystä. Toinen vain määrää pysähtymään risteyksessä, toinen ei, sanoo komisario Pitkänen.

Ylipäätään risteyksissä vasemmalle kääntyvä väistää oikealle kääntyvää.

Komisario Kari Pitkäsen mukaan olisi alkuun riittänyt, että liikennemerkkien näkyvyyttä olisi lisätty.

Kuralantiellä näköharhoja?

Jo vuodesta 1984 kolariristeyksen vieressä asunut Leena Kivelä kertoo, että Kuralantien liikenne Hirsimäen suunnasta on vilkastunut, kun uusia omakotitaloja on rakennettu. Jyrkkä muutos turvallisuudessa oli keskussairaalan huoltotien rakentaminen.

– Monet ovat sanoneet kuvitelleensa Kuralantietä ajaessaan, että tie jatkuu ylämäkeen, eikä mitään risteystä ole olemassakaan, kertoo Leena Kivelä. Samoja kokemuksia on kuullut Ari Peltovuori.

– Olen väistänyt nipin napin pakettiautoa, joka jatkoi matkaansa suoraan sairaalan mäkeen. Ajoin perässä ja kysyin syytä moiseen. Vastaus kuului: en huomannut risteystä.

Komisario Kari Pitkänen sanoo, että selitykset vaikuttavat kummallisilta.

– Samasta risteyksestähän autoilijat ovat Hirsimäkeen ajaneet. On outoa, jos risteys pääsee unohtumaan paluumatkalla.

Hannu Jokipii kertoo, että sairaalan huoltotie siirrettiin vastakkaiseksi Kuralantien kanssa, kun huoltotie levennettiin nykyiseen asuunsa sairaalan yhteispäivystyksen rakentamisen yhteydessä. Heti sen jälkeen eli kesällä 2005 risteyksessä sattui kuolonuhrin vaatinut onnettomuus. Risteyksessä pyöräillyt, vuonna 1936 syntynyt mies menehtyi yhteentörmäyksessä henkilöauton kanssa saamiinsa vammoihin. (HäSa)