Kanta-Häme Hämeenlinna

Kaupunki ei enää huolehdi iäkkäiden ateriapalvelusta – "Haluamme vapauttaa aikaa muuhun asiakkaan neuvontaan"

Hämeenlinnan kaupunki ei aio sopia uutta ateriapalvelusopimusta, sillä kysyntä on hiipunut.
Jatkossa ikäihmisten on sovittava suoraan ateriatoimituksista yksityisten yrittäjien kanssa. Arkistokuva. Kuva: Juhani Salo
Jatkossa ikäihmisten on sovittava suoraan ateriatoimituksista yksityisten yrittäjien kanssa. Arkistokuva. Kuva: Juhani Salo

Hämeenlinnan kaupunki ei aio solmia uutta ateriapalvelusopimusta, kun sopimus kylmäaterioita toimittaneen Palmian kanssa päättyy tammikuun lopussa.

Syyksi tulosaluejohtaja Leena Harjula kertoo kysynnän hiipumisen.

Aterioita on toimitettu pääosin iäkkäille ihmisille. Kun palvelu otettiin käyttöön vuonna 2011, asiakkaita oli noin 500. Tällä hetkellä ateriapalveluringissä on ollut asiakkaita vain noin sata.

Osasyynä kysynnän hiipumiseen saattaa olla kauppojen monipuolistunut valmisateriatarjonta.

Kiinteät kulut nostavat aterian hintaa

Järjestelmä, jonka kautta asiakkaat ruoat ovat tilanneet maksaa ohjelmistokustannuksineen kaupungille vuosittain yli 20 000 euroa. Ohjelmaan tarvittava päivitys maksaisi Harjulan mukaan 7400 euroa.

Kiinteät kustannukset nostavat yksittäisen aterian hintaa, kun asiakkaiden määrä koko ajan vähenee.

– Asiakkaat ovat maksaneet aterioista saman hinnan, minkä palveluntuottaja on kaupungilta veloittanut, Harjula kertoo.

Harjulan mukaan samalla säästetään myös palveluneuvojan työaikaa.

– Prosessi on ollut aika työläs. Tilausten vastaanottaminen ja tallentaminen ohjelmaan vie noin puolen palveluneuvojan työpanoksen. Haluamme vapauttaa aikaa muuhun asiakkaan neuvontaan.

Palveluneuvoja Sari Koskinen kertoo, että tieto kaupungin ratkaisusta on otettu kentällä hyvin vastaan.

– Odotimme soittoryöppyä, mutta soitot ovatkin olleet todella vähäisiä. Muutama asiakas on sanonut pettyneensä, kun palvelu loppuu, koska ruoat ja palvelu ovat olleet hyviä.

Koskinen kertoo, että palveluneuvojien vapautuva työaika aiotaan jatkossa hyödyntää kentällä tapahtuvaan ikäihmisten neuvontaan. Suunnitelmissa on jalkautua enemmän kaupungin lähiöihin ihmisten pariin.

Vaihtoehtona kotiin tilattava ruoka-automaatti

Harjulan mukaan jokaisen asiakkaan kanssa käydään läpi, mikä olisi jatkossa paras ratkaisu saada vastaavanlainen ateriapalvelu.

Koskisen mukaan ihmisillä on hyvä käsitys Hämeenlinnassa tarjolla olevista ateriapalveluista.

Yhtenä vaihtoehtona on esitetty valtakunnallista Menumat-palvelua, joka toimittaa asiakkaan kotiin pienen automaatin, johon mahtuu useamman päivän ateriat pakastettuina.

Mukana tulee lämmityslaite, jolla ruoka sulatetaan ja lämmitetään. Asiakas tekee suoraan sopimuksen Menumatin kanssa.

Aterioiden hinnoissa Harjula ei usko tapahtuvan suurta muutosta aikaisempaan, jos asiakas päätyisikin ottamaan Menumat-palvelun.

– Kylmäaterian nykyinen hinta on 8,40 euroa ja kevyempi noin 7,20 euroa. Menumatin hinnat vaihtelevat 6,80–9,95 euron välillä.