Kanta-Häme

Kaupunki kaikkina aikoina

Valokuvaaja Terho Aalto sai keväällä melkoisen urakan hoitaakseen.

Kaupunki oli tilannut Hämeenlinnan kameraseuralta kuvia näyttelyyn, jonka tavoitteena oli juhlistaa sekä 375-vuotiasta Hämeenlinnaa, mutta myös 60 vuotta täyttävää kameraseuraa.

Kun kuvia tuli kaikkiaan 1 250, ei Aallon auttanut muu kuin istua alas ja ryhtyä valitsemaan. Esivalinnan jälkeen oli vuorossa uusi valintakierros, sen jälkeen joukkoa piti vielä pienentää. Lopulta kuvia oli jäljellä 82 kappaletta. Näyttelyä varten kuraattorina toiminut Aalto teki vielä ripustussuunnitelman.

– Tavoitteena oli vain hieno näyttely. Valitsin kuvat täysin tietämättä siitä, kuka on minkäkin ottanut ja siis täysin välittämättä siitä, tuleeko kuvia tasapuolisesti kaikilta, hän sanoo.

Postikorttimaisemia

Näyttelykuvat esittelevät kaupunkia kaikkina vuorokauden- ja vuodenaikoina. Suuri osa paikoista on tunnistettavia, sillä monet kuvaajista ovat tallentaneet muun muassa Alajärven, rautatieaseman, keskustan tai Hämeen linnan maisemia.

Historia on läsnä rakennusten muodossa, rauha huokuu hiljaisessa keskustassa tai luonnon helmassa. Kuvia katsoessa tulee mieleen, että tältä kaupunki voisi näyttää postikortteina.

Osa kuvista toimii kuin kuva-arvoituksina, ne haastavat katsojaa tunnistamaan paikan.

– Ihmiskuvia olisin kaivannut enemmän. Ihmisiä on jonkin verran kuvattu, mutta yleensä ujosti ja kaukaa. Myös tavallisesta arjesta olisi voinut olla enemmän kuvia. Lopputuloksesta tuli kuitenkin aika runollinen, Aalto sanoo tyytyväisenä.

– Me pyrimme siistiin, pikkunättiin työhön – se näkyy. Niin, pyrimme kuvaamaan niin hyvin kuin osaamme, kameraseuran jäsen Elisa Putti kiteyttää.

Näyttelyssä on kuvia seuran 11 jäseneltä.

Kaikkialle kameran kanssa

Näyttelytilan yhdeksi katseenvangitsijaksi Aalto valitsi Elisa Putin maalauksellisen työn. Goodmannin kulmaan katse osuu oikeastaan ensimmäisenä näyttelytilaan astuttaessa.

– Kuva on otettu keväällä ilman sen kummempia ajatuksia, tulos on hetken mielenjohde. Hain vain kauppakeskuksesta kulmia ja zoomailin sitä. Lopputulos on jotain arkkitehtuurin ja abstraktion välimaastosta, sanoo Putti.

Putti, samoin kuin Anita Lehtonen kulkevat kaupungilla jatkuvasti kamera kaulassa.

Yksi Lehtosen näyttelytöistä, Entinen Patakasi Katumalla, syntyi nelituntisen kuvaussession päätteeksi. Tyhjä pubi oli oiva kuvausmiljöö ja kuvauksen loppupuolella sekä mallit että kuvaaja intoutuivat irrottelemaan. Lopputulosta Lehtonen kuvaa ”fiilistelykuvaksi”. (HäSa)

Hämeenlinna aamusta aamuun. Galleria Koneessa 2.–12.7.2014.