Kanta-Häme

Kaupunki kilpailuttaa bussilinjat

Hämeenlinnan kaupunki ei siirrä kaupunkiliikenteen kannattamatonta bussiliikennettä Kuljetusliike Ismo Rajamäelle, vaan kilpailuttaa osan linjoista uudelleen.

Kilpailutus koskee linjoja 1,5 ja 17 sekä mahdollisesti myös linjaa 11, mikäli Hattulan sisäistä bussilinjaa ei perusteta. Sitä ennen Vekka Liikenne ja Hämeen linja jakavat niiden liikenteen.

Lisäksi kaupunki hankkii kiireellisenä suorahankintana kesäkuun loppuun saakka palvelulinja 7 liikennöinnin Hämeen Linjalta ja linjojen 2,8,12,13 ja 15 kannattamattomat vuorot Vekka Liikenteeltä.

Korvauksia peritään

Väliaikaiset järjestelyt ja uusi kilpailutus ovat tarpeen, sillä kaupunki on menettänyt luottamuksensa Rajamäen kykyyn hoitaa kaupunkiliikennettä hankintasopimuksen mukaisesti.

Yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennejaosto käsitteli asiaa kokouksessaan keskiviikkona ja päätyi irtisanomaan väliaikaiset hankintasopimukset, solmimaan kiireellisesti suorahankintasopimukset sekä kilpailuttamaan osan linjoista uudelleen.

Kaupunki aikoo myös periä Rajamäeltä vahingonkorvauksena sopimuksen purkautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset loka-toukokuulta.

Taustalla valitus

Alun perin kaupunki kilpailutti täydentävän bussiliikenteen keväällä 2013.

Suurin osa kilpailutetuista vuoroista meni halvimman tarjouksen tehneelle Rajamäelle. Vain yhden linjan vuorot menivät Hämeen Linjalle. Vekka Liikenne ei menestynyt kilpailussa.

Vekka ja Hämeen Linja valittivat hankintapäätöksestä markkinaoikeuteen, joka hylkäsi heidän valituksensa.

Valituskäsittelyn ajaksi kaupunki jakoi vuorot tasan Vekan, Hämeen linjan ja Rajamäen kesken. Lokakuussa 2013 se kuitenkin purki sopimuksen Rajamäen kanssa sopimusrikkomusten vuoksi. (HäSa)