Kanta-Häme

Kaupunki korjaa katteen vaaranpaikkoja

Moottoritien katteen uudet liikennejärjestelyt kaipaavat heti pientä viilausta. Kaupunki on nyt korjaamassa pahimmat virheet liikenteenohjauksessa.

Tärkein niistä on kärkikolmio Lahdensivuntieltä moottoritielle kääntyville.

Tähän saakka tieltä on ollut niin sanottu vapaa oikea Helsingin suuntaan kulkevalle moottoritien kiihdytyskaistalle. Käytännössä Eureninkatua suoraan Helsingin suuntaan ajavat ovat joutuneet väistämään oikealta koukkaavia, vaikka näkyvyys tiennyppylän takaa on huono ja Paasikiventien valoissa odottavat autot tukkivat loputkin siitä.

Jatkossa läheltä piti -tilanteita yritetään ehkäistä asentamalla kärkikolmio ja väistämisviiva Eureninkadulta kääntyville. Lisäksi risteykseen tulee liikennemerkki, jossa varoitetaan kaksisuuntaisesta pyörätiestä.

Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset kirjoitti risteyksen ongelmista 3. elokuuta. Liikenteen ohjaussuunnitelmaa muutettiin 9. elokuuta.

Liikennesuunnittelija Minna Aakkulan mukaan kyse ei ollut kuitenkaan pelkästään lehtiartikkelin vaikutuksesta.

– Kyllä siitä tuli mielestäni palautettakin kuntalaisilta, Aakkula sanoo.

Yhdyskuntalautakunta käsittelee ohjaussuunnitelman muutosta kokouksessaan tänään tiistaina. Jos se hyväksyy muutoksen, kärkikolmio asennetaan paikalleen pikaisesti.

Yläopasteet kuntoon

Muutoksia tulee myös Paasikiventien länteen suuntautuvien kaistojen opasteisiin.

Tällä hetkellä Paasikiventien yläpuolella opastetaan Rauhankadulta saakka valitsemaan oikeanpuoleinen kaista, mikäli on matkalla Tampereelle. Yhtäkkiä Kaivokadun risteyksessä opastus vaihtuukin vasemmalle ja autoilijoiden täytyy ylittää kaksi kaistaa lähellä risteystä.

Yhdyskuntalautakunta saa eteensä tiistaina myös tien yläpuolisten opasteiden vaihdon. Tarkoituksena on, että Tampereelle autoilevat ohjattaisiin jatkossa vasemmalle kaistalle jo Rauhankadun risteyksessä.

Käytännössä se tarkoittaisi muutoksia viiteen opastetaulukokonaisuuteen. Samalla niitä päivitetään myös muiden vanhentuneiden ohjausten osalta.

Tauluista poistetaan esimerkiksi Sibeliuksenkadulle ohjaava info-tunnus, sillä Hämeen Matkailun infopiste on muuttanut Keinusaareen. Muut muutokset ovat luonteeltaan teknisiä.

Uudet opastetaulut näkyvät entistä paremmin pimeässä, sillä niissä käytetään R3-heijastusluokan kalvoja.

Koska uudet opasteet asennetaan Paasikiventielle?

– En osaa sanoa. Se riippuu kaupungin budjetin tilanteesta, Aakkula sanoo.

Uudet opastetaulut maksavat noin 26 000 euroa.

Muutkin vanhentuneet

Aakkulan mukaan opastusta tulisi päivittää myös Paasikiventien itään päin johtavilla kaistoilla. Lisäksi Keinusaarentien ja Viipurintien opasteet ovat osin vanhentuneita.

– Tässä vaiheessa on tehty aikataulusyistä vain pakollinen eli uuden rampin vaatimat muutokset. Mutta toivottavasti kaupungilla on tulevaisuudessa rahaa myös näihin muihin päivityksiin, Aakkula toivoo.

Hänen mukaansa ei ole kyse siitä, että opasteet johtaisivat autoilijoita Keinusaaressa ja Viipurintiellä varsinaisesti harhaan.

– Niiden valmistumisen jälkeen säädökset, asetukset ja ohjeet ovat muuttuneet. Kyse on esimerkiksi väreistä ja tunnuksista, Aakkula sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

30.5.2020