Kanta-Häme Hämeenlinna

Kaupunkipyöräkokeilua jatketaan Hämeenlinnassa läpi talven

Hämeenlinnan kaupunkipyörillä voi huristella myös hankien ja nietosten lävitse, sillä pyöräkokeilua päätettiin jatkaa huhtikuulle asti. Kuva: Markku Uhari
Hämeenlinnan kaupunkipyörillä voi huristella myös hankien ja nietosten lävitse, sillä pyöräkokeilua päätettiin jatkaa huhtikuulle asti. Kuva: Markku Uhari

Hämeenlinnan kaupunkipyörät pysyvät käytössä läpi talven.

Sähköavusteiset pyörät saavat alleen nastarenkaat, mutta muuten niiden käyttö jatkuu samalla tavalla kuin viime kesänä ja syksynä.

Päätös kaupunkipyöräkokeilun jatkosta huhtikuuhun 2020 asti syntyi, kun Uudenmaan liitto myönsi rahoituksen kaupunkipyöräjärjestelmän soveltuvuuden ja toiminnan selvittämiseksi myös talviolosuhteissa.

Pyörät tulivat Hämeenlinnassa koekäyttöön tämän vuoden toukokuussa. Kokeilua vetävät Hämeen ammattikorkeakoulun (Hamk) Smart-tutkimusyksikkö, Rolan oy ja Hämeenlinnan kaupunki.

Kokeilun alkaessa pyöriä oli 15 ja niille oli kolme asemaa torilla, linnalla ja rautatieasemalla. Myöhemmin asemia lisättiin myös muun muassa Ahveniston maauimalan ja Hamkin Visamäen kampuksen luokse.

Palaute on Hamkin mukaan ollut pääosin positiivista, mutta pyöräasemien vähyys, pieni toiminta-alue, tuntiin rajattu vuokra-aika ja hankala maksaminen ovat tuottaneet päänvaivaa.

Maksamiseen on vaadittu puhelinsovelluksen lisäksi tili PayPal-maksujärjestelmässä, eikä muita maksutapoja ole.

Pilottivaiheessa pyörien asemapaikat suunniteltiin varsinkin turistien tarpeisiin. Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen arveli toukokuussa Hämeen Sanomissa, että keskustaltaan tiiviissä kaupungissa myös vakituisilla asukkailla olisi käyttöä vuokrapyörälle.

Kaupunkipyörät painavat lähes 40 kiloa, mutta polkemista avustaa sähkömoottori aina 25 kilometrin tuntinopeuteen asti. Näin pyörän pitäisi olla ajettavissa hieman lumisemmissakin olosuhteissa. HäSa