Kanta-Häme

Kaurialan liikennepuisto pesee kasvonsa

Jo pitkään kerrostalojen puristuksissa ollut Kaurialan liikennepuisto uudistetaan 1960-luvun hengessä. Vähällä käytöllä olleesta puistosta kaadettiin tällä viikolla varjostavia puita ja kaivinkoneet alkavat kuoria puiston pintamaata ensi viikolla.

Kuuden viikon kuluttua Hämeenlinnaan avataan liikennepuisto, jossa voi istuskella penkeillä, viljellä hyötykasveja tai vaikka opetella liikennesääntöjä polkuautoilla huristellen. Kaiken kansan puisto on aina avoinna.

Puiston perusparannuksen suunnitellut maisema-arkkitehti Emilia Weckman sanoo, että puisto oli jo pahasti rehevöitynyt.

– Tärkeintä oli tuoda puistoon taas avaruutta ja valoa. Epämääräiset pusikot ja varjostavat puut eivät kuulu kaupunkipuistoon. Kaurialaan ei enää venähtäneitä kurtturuusuja tule, Weckman korostaa.

Liikennepuiston uudistamisen taustalla on liuta onnellisia yhteensattumia. Puistomestari Vesa Vuorinen LinnanInfrasta sanoo, että hyvä niin, sillä muuten ei liikennepuistoa kunnostettaisi.

– Liikennepuiston uudistaminen maksaa yli 100 000 euroa. Hämeenlinnan kaupungilla ei olisi siihen ollut rahkeita tällä aikataululla, Vuorinen sanoo.

Liikennepuisto kunnostetaan talkoohengessä. Emilia Weckman sai valtion kolmevuotisen taiteilija-apurahan, jonka turvin hän toteuttaa muutamia hyväntekeväisyyskohdetta. Yksi kohteista on Kaurialan liikennepuisto, jonka kunnostamisesta Lions Club Hämeenlinna/Renko oli tehnyt aloitteen.

– Minua kiinnostaa mahdollisuus suunnitella jotakin, joka saa lapset liikkumaan ja aikuiset viihtymään. Olen jo pitkään ihmetellyt, minne ovat kaupungista kadonneet paikat, joissa voisi oleskella. Liikennepuistoon niitä ainakin tulee, Weckman kertoo.

Viherympäristöliiton pääsihteeri Seppo Närhi sanoo, että myös nuoret ovat tänään innostuneita kaupunkiluonnosta.

– Suosittuja ovat liikennepuiston kaltaiset teemapuistot, sillä niissä voi myös tehdä, ei vain olla, Närhi korostaa.

Liikennepuisto on määrä saada avattua Vihervuoden päätapahtuman yhteydessä Hämeenlinnassa kesäkuun 2. päivänä. Aikaa ei ole ollut tuhlattavaksi etenkin, kun kyse on Vihervuoden 2016 hankkeesta ja pilotista.

Liikennepuistoon palautetaan 1980-luvun remontissa poistetut kiertoliittymä ja liikennepuiston keskusakseli. Tiestö päällystetään uudestaan kierrätysasvaltilla tai läpäisevällä asvaltilla ja suoristetaan.

Puistossa on perhospuutarha ja perinteisen leikkialueen sijaan kiipeilyyn sopivia puunrunkoja ja maakiviä.

– Kaurialaan tulee nurmikenttää vain sen verran, että siellä pääsee piknikille tai potkimaan palloa. Osa vihreästä tulee olemaan niittyä joka houkuttelee paikalle perhosia, Weckman sanoo.

Vanhan muuntajan eteen rakennetaan hyötypuutarha 4H-yhdistyksen avulla. Yhdistys pitää myös huolen kasveista kesällä.

Liikennepuistoon on tulossa myös kumpareita yli jääneestä maa-aineksesta.

– Käytämme hyväksi puiston omia rakenteita ja kokeillemme erilaisia tekniikoita. Ajatuksenamme on, että puisto olisi pilottihanke tulevaisuuden puistojen rakentamisessa, hankkeen koordinaattorina toimiva Henrik Bos sanoo.

Liikennepuistossa torstaina käyneet Henrik Bos ja Seppo Närhi korostavat, että pienellä hankkeella on kokoaan suurempi merkitys tulevaisuuden puistorakentamisen mallina.

– Kun puistoa alettiin suunnitella, menimme ensin kaupungin varikolle. Sieltä löytyi hienoja luonnonkiviä, jotka tulevat tietenkin puistoon, Seppo Närhi kertoo.