Kanta-Häme

Kaurialan lukiossa on päästy tabletin makuun

 

Kohta kokeissa ei käytetä enää kynää ja paperia, kun ylioppilaskirjoitukset ovat siirtymässä sähköiseen muotoon jo vuonna 2016. Tuolloin osa kokeen aineista suoritetaan tablettitietokoneella.
 
– Uskoisin, että tablettia testataan ensin aineissa, joita eivät kaikki kirjoita, kuten saksankielessä, yhteiskuntaopissa ja maantieteessä, Kaurialan lukion rehtori Tuomo Iltanen arvioi. 
 
Koko tutkinto on määrä muuttua sähköiseksi vuonna 2019. Kaurialan lukiossa opettajat ja opiskelijat ovatkin ryhtyneet opettelemaan tablettien käyttöä yhdessä.
 
Tiedonhakua ja soveltamista
 
Jakson verran tablettityöskentelyyn tutustuneet toisen vuosikurssin opiskelijoiden Markus Saarion ja Henrik Järvisen mukaan tabletilla kirjoittaminen on perinteistä kynä–paperi-yhdistelmää jouhevampaa, jonka ansiosta aikaa opetuksen seuraamiselle jää enemmän. 
 
Pänttäämisen sijaan oppiminen tapahtuu tietoa hakemalla ja sitä soveltamalla.
 
– Ei tarvitse kantaa mukana kasaa lehtiöitä. Kaikki on tallessa tabletissa. Muistiinpanot voi ladata myös verkkoon, jolloin ne ovat kaikkien luettavissa myös tietokoneella ja kännykällä, Järvinen sanoo.
 
– Tämä on iso harppaus lyijäristä ja muistilehtiöstä. Omat muistiinpanot voi liittää opettajan opetusmateriaaliin. Lisäksi kaikki on muokattavissa. Pieniä teknisiä ongelmiakin on, mutta ne kuuluvat asiaan vielä tässä vaiheessa, Saario huomauttaa.
 
Mitä tulee itse lukemiseen, Saario ja Järvinen kallistuvat enemmän perinteisen kirjan puolelle.
 
– Näytöltä lukeminen on raskasta pidemmän päälle.
 
Entä, jos sähköiset kirjatkin olisivat tulevaisuudessa myös muokattavissa?
 
– Itselle tarpeettomat sivut voisi poistaa ilman, että kokonaisuus kärsisi, kaksikko tuumailee
 
Iltanen on heidän kanssaan samaa mieltä, että sähköiset oppikirjat ovat vielä lasten kengissä.
 
– Tarjonnan parantuessa luulisi myös hintojen alenevan.
 
Rajana vain mielikuvitus
 
Iltasen mukaan opettajat ovat ottaneet tabletin vastaan melko kivuttomasti, vaikka ovatkin joutuneet muuttamaan opetusmenetelmiään uuden tekniikan vuoksi.
 
– Tablettiopetukseen ei ole olemassa mitään ohjekirjaa. Meidän on heittäydyttävä mukaan onnistumisen ja erehdyksen kautta.
 
Kaurialan lukio oli edustettuna viikonvaihteessa Savonlinnassa, jossa oli satoja opettajia vaihtamassa kokemuksiaan tablettipohjaisesta opetuksesta. Iltasen mukaan ei ole huono ajatus, että tabletin hallitsevista oppilaista voitaisiin tehdä apuopettajia.
 
– Nuoret oppivat tietotekniikkaa nopeasti, koska he ovat kasvaneet sen mukana. Tablettia voisi hyödyntää sen videokameran ja ääniominaisuuksien ansiosta myös kielten ja liikuntasuoritusten opettelussa. 
 
Tabletti on todettu hyväksi myös ryhmätöissä, sillä se ei ole aikaan tai paikkaan sidonnainen.
 
– Samalla oppilaat tutustuvat tiimityöskentelyyn, joka on tärkeä taito jatkokoulutukseen ja työelämään siirtyessä. Tietotekniikassa on paljon mahdollisuuksia, joissa vain mielikuvitus on rajana.